کد خبر: ۵۷۱۷۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷
لوایح مبارزه با پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است

رمزگشایی از فعالیت‌های گسترده «ارتش سایبری مخالفان پالرمو» و چند نکته عجیب

آنچه این کاربران در استدلال‌های خود نادیده می‌گیرند، آن است که اساساً پذیرش معاهده پالرمو قرار نیست منجر به رفع تحریم‌های آمریکا شود. آنچه این معاهده برای ایران می‌تواند به ارمغان داشته باشد آن است که مانع از عمیق‌تر شدن بحران‌های اقتصادی ایران شود و راه مبادله اقتصادی با کشورهای اروپایی را باز نگه دارد؛ چرا که در صورت عدم پذیرش این معاهده و ورود ایران به لیست سیاه، امکان تجارت و مبادلات اقتصادی با مشکل مواجه شده و چه در عرصه فروش نفت و تولیدات پتروشیمی و چه واردات کالاهای ضروری و صادرات محصولات داخلی، کشور دچار مشکل می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
در روزهایی که برخی لوایح مبارزه با پولشویی، آخرین مرحله سرنوشت خود را در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گذرانند، مرور فعالیت‌های گسترده «ارتش سایبری مخالفان پالرمو» نتایج جالبی به‌دست می‌دهد.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ روز 5 و 6 بهمن‌ماه و هم‌زمان با ایامی که لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام موردبحث و بررسی بود، دو هشتگ #پالرمو_علیه_معیشت و #شفافیت_آراء_مجمع از جانب مخالفان این لایحه در توییتر فارسی ترند شد. مطابق با داده‌کاوی‌های صورت گرفته، نزدیک به 58هزار توییت و ری‌توییت در این دو روز و در این رابطه منتشر شد. در این گزارش با بررسی محتوای توییت‌های منتشر شده می‌توان دلایل مخالفان این لایحه را ارزیابی نمود؛ دلایلی که می‌تواند علما و ائمه جمعه را نیز تحت تأثیر خود قرار داده باشد.

رمزگشایی از فعالیت‌های گسترده «ارتش سایبری مخالفان پالرمو» و چند نکته عجیب| دلواپسان

**مخالفان لایحه پالرمو چه می‌گویند؟

پرلایک‌ترین مضمون منتشر شده توسط مخالفان توییتری ِ لایحه پالرمو به تبیین بی‌فایده بودن پذیرش معاهده پالرمو برای ملت ایران اختصاص داشته است. این مضمون 31% از لایک‌های توییتری مخالفان را به خود اختصاص داده است. این کاربران معتقدند تصویب این لایحه نه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند و نه باعث رفع تحریم‌ها می‌شود و در این میان، حتی به عدم تضمین مسئولان دولتی مبنی بر حل مشکلات نیز اشاره می‌کنند.

اما آنچه این کاربران در استدلال‌های خود نادیده می‌گیرند، آن است که اساساً پذیرش معاهده پالرمو قرار نیست منجر به رفع تحریم‌های آمریکا شود. آنچه این معاهده برای ایران می‌تواند به ارمغان داشته باشد آن است که مانع از عمیق‌تر شدن بحران‌های اقتصادی ایران شود و راه مبادله اقتصادی با کشورهای اروپایی را باز نگه دارد؛ چرا که در صورت عدم پذیرش این معاهده و ورود ایران به لیست سیاه، امکان تجارت و مبادلات اقتصادی با مشکل مواجه شده و چه در عرصه فروش نفت و تولیدات پتروشیمی و چه واردات کالاهای ضروری و صادرات محصولات داخلی، کشور دچار مشکل می‌شود.

از سوی دیگر، مخالفان پذیرش لایحه پالرمو معتقدند این لایحه ایران را مجبور به دادن اطلاعات محرمانه خود به کشورهای بیگانه می‌کند؛ به‌گونه‌ای که در یکی از پرلایک‌‎ترین توییت‌های منتشر شده با این هشتگ با 158 لایک، یکی از کاربران گفته است:

' کنوانسیون پالرمو، ما را مستلزم و متعهد به ارائه اطلاعات و داده‌ها با جزئیات دقیق از 108 دستگاه و نهادهای اجرایی و حاکمیتی تحت عنوان 11 هزار و 97 سؤال مطرح شده توسط بانک جهانی، بدون هیچ دخل و تصرفی می‌کند!'

این ادعا در حالی است که کنوانسیون پالرمو دارای سه پروتکل تکمیلی از جمله پروتکل پیشگیری، سرکوب و مجازات قاچاق اشخاص مخصوصاً زنان و کودکان، پروتکل علیه قاچاق مهاجران از طریق زمین، دریا و هوا و پروتکل علیه تولید غیرقانونی و قاچاق مهمات است که دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به‌عنوان عهده‌دار این کنوانسیون و پروتکل‌های آن عمل می‌کند.

با این وصف، مخالفان توییتری لایحه پالرمو باید توضیح دهند ارائه اطلاعات 108 دستگاه حاکمیتی چه ارتباطی به پیشگیری و مجازات قاچاق اشخاص و مواد مخدر دارد.

به نظر می‌رسد انتقال ادعاهای غیردقیق و غیرمسئولانه به برخی از مسئولان در مورد تبعات پذیرش لایحه پالرمو باعث شده است نگرانی‌هایی در مورد پذیرش این معاهده به‌وجود آید. حال آن که اساساً به نظر نمی‌رسد این قبیل ادعاها با محتوای این لایحه ارتباطی داشته باشد و لازم است واقعیت‌ها به مسئولان و سیاستگذاران به‌درستی منتقل شود.

**چند نکته عجیب در میان توییت‌های پالرمویی

آنچه در ترند شدن هشتگ‌های #پالرمو_علیه_معیشت و #شفافیت_آراء_مجمع قابل توجه است آن است که با وجود آن که نزدیک به 58 هزار توییت و ری‌توییت با این هشتگ‌ها منتشر شده‌اند، اما پر لایک‌ترین توییت منتشر شده در این رابطه تنها 946 لایک داشته است که آن توییت نیز از جانب سید محمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‌ دهم است. نکته جالب توجه آن است که به‌جز این توییت، سایر توییت‌ها حداکثر 400 لایک داشته‌اند که این موضوع برای هشتگی که در توییتر ترند شده است امری نادر تلقی می‌شود. چرا که معمولاً ترندهای اصلی توییتر فارسی در هر روز، تعداد مخاطبان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد و پرلایک‌ترین توییت‌های ترند شده، به مراتب بیش از این تعداد لایک می‌خورند.

همچنین لازم به ذکر است که در میان دو هزار توییتِ پرلایک بررسی شده، در بیش از 1400 توییت، تعداد ری‌توییت‌ها بیش از تعداد لایک‌ها بوده است که این امر شائبه حضور ربات‌ها در تقویت این هشتگ را تقویت می‌کند. به این علت که به‌طور معمول در توییتر، تعداد لایک‌ها از ری‌توییت‌ها بیشتر است و این‌که در یک هشتگ، بیش از دو سوم توییت‌ها از این قاعده کلی پیروی نمی‌کنند امری غیرطبیعی است.

**ربات یا کاربری فیک، مسئله این است!

نکته دیگر آن است که نرخ توییت‌های کپی شده در این میان بسیار زیاد بوده است. بررسی‌های حاصل از داده‌کاوی در میان دو هزار توییت پر لایک اول حاکی از آن است که هر یک از توییت‌ها، بارها و بارها کپی شده‌اند که این اتفاق حتی در توییت‌های پرلایک‌تر نیز افتاده است که نمونه برخی از آن‌ها در تصاویر زیر قابل مشاهده است. لازم به توضیح است که کپی شدن چندین باره یک توییت می‌تواند این احتمال را به ذهن متبادر نماید که ربات‌های توییتری صرفاً برخی از توییت‌ها را مجدداً کپی کرده و در قالب توییتی جدید منتشر کرده‌اند یا اکانت‌های کاربران فیک که توسط افراد محدودی اداره می‌شوند، صرفاً یک توییت و محتوای یکسان را بارها و بارها توییت کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
4
2
دلواپسان دلواپس گرفتاری این لایحه مثل برجام هستند که شماها در دامن ملت گذاشتید لذا باید دلواپس بود که شما ها اصل انقلاب را هم به مزایده نگذارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
0
0
Palermo
موجب این کنوانسیون، دولت‌های عضو در شهر پالرمو ایتالیا 2001 متعهد شدند مشارکت در گروه مجرمانه سازمان‌یافته، تطهیر عواید حاصل از جرم، پولشویی و فساد را جرم‌انگاری کنند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین