کد خبر: ۵۷۲۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

یک دنیا خاصیت و فایده در «ریحان بنفش»

یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه ریحان طبیعت گرم و خشک دارد و بوی دل‌انگیز آن، آرام‌بخشی لطیف و معتدل است گفت: در منابع طب ایرانی از این گیاه برای رفع انسدادهای عروق مغزی، تحلیل ورم‌های داخلی و خارجی، تقویت معده، رفع نفخ و بادهای غلیظ، درمان تنگی‌ نفس و سرفه، و بهبود برخی زخم‌های دهانی و انواعی از سردرد استفاده می‌شده است.
آفتاب‌‌نیوز : یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه ریحان طبیعت گرم و خشک دارد و بوی دل‌انگیز آن، آرام‌بخشی لطیف و معتدل است گفت: در منابع طب ایرانی از این گیاه برای رفع انسدادهای عروق مغزی، تحلیل ورم‌های داخلی و خارجی، تقویت معده، رفع نفخ و بادهای غلیظ، درمان تنگی‌ نفس و سرفه، و بهبود برخی زخم‌های دهانی و انواعی از سردرد استفاده می‌شده است.

دکتر ناصر رضایی پور افزود: ریحان گیاهی یکساله و معطر از تیره نعنا و دارای دو رنگ سبز و قرمز (بنفش/ارغوانی) است و دارای منابع معدنی کربوهیدرات، فیبر، چربی، پروتئین و ریزمغذی‌هایی چون ویتامین‌های A، B۱، B۲، B۳، B۵، B۶، B۹، C، E، K، کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است.

این متخصص طب سنتی درباره دیگر آثار شناخته‌شده ریحان در مطالعات مختلف گفت: علاوه بر موارد فوق این سبزی معطر، محرک ‌اشتها و لینت دهنده مزاج است و به رفع اس‍پاسم و درد کمک می‌کند؛ ضد التهاب مفاصل است و از بروز آلزایمر جلوگیری می کند؛ از علایم صرع و نقرس می کاهد و ضد میکروب قوی است و به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی، خاصیت ضد سرطانی نیز دارد.

او توضیح داد: این نوع ریحان، تقریباً همه خواص ریحان سبز را دارد و هر دو گونه ریحان، به‌ طور ویژه آثار خوبی در تقویت سیستم گوارشی و سیستم عصبی همچون رفع اضطراب و دلشوره، افسردگی، مشکلات بی‌خوابی و آرامبخشی دارند.

به گفته دکتر رضایی پور امروزه از دمکرده برگ‌های ریحان بنفش به‌ عنوان محرک نیروی جنسی، مقوی معده، خلط‌آور، مقوی اعصاب و حافظه استفاده بسیار می شود و برگ‌های تازه آن نیز برای تسکین آبریزش بینی و کاهش حرارت بدن، برونشیت و گاستریت مصرف می‌شود. در مطالعات نوین، آثار ضداکسیدانی و ضدسرطانی برای انواع ریحان شناخته شده و حتی برای مبارزه با سرطان پستان، توصیه به مصرف ریحان شده است.

این متخصص با اشاره به موضوع کشت سبزیجات و صیفیجات در خاکهای آلوده به فلزات سنگین و آبیاری آنها با فاضلاب‌های صنعتی و انسانی که اخیراً در ایران بحث‌هایی را به دنبال داشته است و حساسیت نهادهای نظارتی را برانگیخته گفت: سبزی‌های مختلف می‌توانند تا حدودی، آلودگی‌های آب، خاک و هوا را در بخش‌های مختلف خود بویژه برگ‌ها نگه دارند و انتقال دهنده عوامل بیماریزا در مصرف کننده شوند اما برای رفع این نگرانی، علاوه ‌بر آن‌که باید نظارت دقیق نهادهای مسئول اعمال شود، لازم است خانواده‌ها نیز سبزی‌ها و صیفیجات خود را از مراکز مطمئن و معتبر تهیه کنند و پیش از مصرف نیز آنها را در آب‌نمک رقیق بخیسانند و سپس بخوبی بشویند.

دکتر رضایی‌پور همچنین گفت: چندی است در فضای مجازی، مطلبی غیرعلمی و بی‌مایه درباره سرطانزا بودن ریحان بنفش منتشر شده که بدون ارجاع به هیچ منبع علمی یا دانشگاهی، ادعا شده است سازمان نظارت بر مواد غذایی آمریکا (FDA) پس از انجام بررسی‌هایی اعلام کرده که مصرف ریحان بنفش یکی از مهمترین عوامل ایجاد سرطان، بویژه سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان است! در آن مطلب ادعا شده که مصرف ریحان بنفش از مدتی پیش در آمریکا و اروپا ممنوع و تولید آن تقریباً متوقف شده است و مصرف این سبزی تنها محدود به آسیا و بویژه کشورهای جنوب ‌شرق آسیا و ایران است؛ به همین دلیل، این مناطق بیشترین آمار ابتلا به سرطان در همه جهان را دارند!

وی ضمن رد این شایعه، توصیه کرد: تلگرام و برنامه‌های پیام‌رسان مشابه، منابع و بسترهای مناسبی برای دستیابی به یافته‌های علمی، پزشکی و درمانی نیستند و افراد نباید به هرآنچه که در فضای مجازی بدون استنادهای علمی روشن منتشر می شود، اعتماد کنند.

عصر ایران

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین