کد خبر: ۵۸۰۷۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰

آتش‌بس خطیبان جعمه با دولت به دنبال توصیه رهبر انقلاب

این هفته نیز ائمه جمعه به موضوعات مختلفی از جمله وضعیت معیشتی مردم اشاره کردند اما آنچه تریبون‌های این هفته نماز جمعه را از هفته‌های خود متمایز می‌کرد لحن ائمه جمعه درباره موضوع اف‌ای‌تی‌اف و کنایه به دولت بود.
آفتاب‌‌نیوز :
موضوع گرانی‌ها و وضعیت معیشتی مردم این هفته هم یکی از موضوعاتی بود که محور اصلی خطبه‌های نمازهای جمعه در سراسر کشور را به خود اختصاص داد. ائمه جمعه روی خطابشان را به مسوولان به وی‍ژه دولت قرار داده بودند و از آنها می‌خواستند تا برای بهبود شرایط فکر و تدبیری بیندیشند.

از آنجاکه در یک هفته اخیر ماجرای اختلاس در پتروشیمی و داستان مرجان شیخ‌الاسلامی نقل هر محفلی شده بود، موضوع اختلاس‌ها و مفاسد اقتصادی و البته لزوم مبارزه با آن نیز از مواردی بود که ائمه جمعه به آن اشاره کردند.

مثلا امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته گفت: «همانطور که رهبری فرمودند، مشکلات اقتصادی باید در داخل حل شود. این یعنی ما در داخل به تولید اهمییت دهیم، مواظبت کنیم دزدی نکنند، احتکار نکنند و گرانفروشی نکنند. عجب روزگاری و عجب چشم‌های نابینایی در این کشور است. من عرض می‌کنم به تمام مفسدان که این جریان را به وجود می‌آورند، بالاخره خداوند خسارت آن را به خودت یا به بچه‌ها و نسلت خواهد زد، این کارها جز اینکه آدم را نابود کند چیزی ندارد.»

همچنین میردامادی خطیب جمعه اصفهان نیز گفت:«در شرایطی که برخی در کشورمان خانه‌های ویلایی و اتومبیل‌های متعدد دارند بسیاری از مردم برای گذران زندگی خود به سختی دچار شده‌اند و حتی توان تأمین ساده‌ترین وسایل معیشتی را نیز ندارند.»

در همین راستا امام جمعه سمنان و نماینده ولی فقیه در این استان از دعوت وزیر اقتصاد به مجلس خبرگان سخن گفت و بیان کرد: «مجلس خبرگان رهبری به فکر مشکلات مردم است و در این زمینه از وزیر اقتصاد دعوت کرده تا این مجلس به پای سخنان اعضا بنشیند و همچنین مسائل را به رئیس جمهور منتقل کند.»

علم‌الهدی نیز در این رابطه گفت: «دو، سه روز قبل اجلاس خبرگان بود و وزیر اقتصاد به این اجلاس آمد. البته از آقای رئیس‌جمهور هم دعوت شده بود تا به سوالات پاسخ دهند که عمده آنها مسائل روز و مشکلات معیشتی بود که ایشان به عراق رفته بودند و به جایشان وزیر اقتصاد آمد. عمدتا پنج نفر در این مراسم‌ها سوال می‌کنند ولی ۱۳ نفر سوال کردند و به وزیر اقتصاد دو وقت برای پاسخگویی داده شد ولی پاسخ‌ها برای علما و خبرگان قانع‌کننده نبود.»

تغییر لحن ائمه جمعه درباره پالرمو و cft‌

دیروز اعضای مجلس خبرگان به دیدار رهبری رفته بودند که ایشان یک توصیه مهم به آنها داشتند. ایشان گفتند: « وقتی فلان کنوانسیون یا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلالها و دیدگاههای خود را مطرح می کنند دو طرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند و به جان هم بیفتند.»

بعد از این بیانات تغییرات در خطبه‌های ائمه جمعه که تا یک هفته پیش هرگاه به موضوع لوایح چهارگانه به ویژه پالرمو و cft‌ می‌رسیدند محال بود صحبتی از خیانت به کشور و متهم کردن حامیان آن مطرح نشود.

آیت‌الله علم‌الهدی خطیب نماز جمعه مشهد که همواره در خطبه‌هایش به این موضوع اشاره می‌کرد این هفته با لحنی ملایم‌تر از گذشته گفت: «البته این سخن هم غلط است که برای اینکه آمریکا بهانه نگیرد ما بیاییم و به کنوانسیونی بپیوندیم که به نفع ما نیست.»

او که همیشه در خطبه‌هایش سهمی از کنایه‌ها برای دولت و شخص رئیس جمهور کنار می‌گذاشت این‌بار گفت: «بیشتر مسئولان ما زحمتکش و تلاشگر هستند اما سوء تدبیرهایی نیز وجود دارد که باعث ایجاد مشکل برای مردم شده است.»

از سوی دیگر امام جمعه کرج با حذف اسم پالرمو وcft‌ از خطبه‌هایش این‌بار انتقادش نسبت به سیاست‌خارجی را اینگونه مطرح کرد: عده‌ای به خیال خام خودشان دنبال راضی کردن دشمن هستند اما در زمان تحریم و دشمنی آمریکا، دانشمندان کشور با توان داخلی ستاره خلیج‌فارس را برای خودکفایی ایران راه‌اندازی کردند. برخی به اروپا دل‌خوش کرده‌اند به این دسته باید گفت؛ به سرنوشت ترکیه نگاه کنید، ترکیه به اروپا اعتماد کرد و نتیجه‌اش را دید به‌طوری‌که اروپا اعلام کرده ترکیه را در جمع کشورهای اروپایی نمی‌پذیرد.»

دیدار با سید محمد خاتمی به نماز جمعه هم رسید

ماجرای دیدار نمایندگان به سید محمد خاتمی که هفته پیش طیف اصولگرای مجلس در اعتراض به این دیدار غوغایی به پا کرده بودند این هفته باعث شد تا امام جمعه ارومیه به آن واکنش نشان دهد و در تائید رفتار اصولگرایان مجلس و البته انتقاد به نمایندگانی که با خاتمی دیدار کرده‌اند به مردم هشدار دهد که در انتخاب مجلس دقت کنند.

سید مهدی قریشی با بیان اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی از جمله مهمترین اتفاقات سال آینده در کشور و آذربایجان غربی است گفت: در این دوره هوشیاری مردم و مسئولان برای جلوگیری از بروز فتنه‌های جدید ضروری است.

او با تاکید بر اینکه مردم در انتخاب نمایندگان مجلس دقت داشته باشند و افراد نادرست را در انتخابات طرد کنند ادامه داد: باید به کمک‌های خداوند امیدوار باشیم زیرا خداوند متعال ملت مسلمان را هیچ وقت رها نمی‌کند.

قریشی با بیان اینکه دیدار برخی نمایندگان مجلس با سران فتنه که نقش اساسی در ناآرامی‌های ۸۸ داشتند قابل توجیه نیست ادامه داد: اقدام برخی نمایندگان در خصوص دیدار با یکی از سران فتنه مایه تأسف و حسرت است و باید عبرت برای مردم باشد که در انتخابات آتی چنین افرادی را طرد کنند. با وجود تاکید رهبر انقلاب بر نقش سران فتنه در ناآرامی‌ها، این اقدام نمایندگان ذلت و مایه تأسف و حسرت است و باید عبرت برای مردم باشد که در انتخابات آتی چنین افرادی را طرد کنند.

منبع: خبرآنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین