کد خبر: ۶۶۵۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹

آیا خروپف کردن در خواب خطرناک است؟

یک متخصص گوش، گلو و بینی، با اشاره به علت های خرخر شبانه در بزرگسالان، عنوان کرد: در بزرگسالان لوزه سوم نداریم و عامل خروپف ممکن است ناشی از وجود توده هایی در پشت بینی باشد.
آیا خروپف کردن در خواب خطرناک است؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سمیه رشیدشمالی با بیان اینکه خرخر شبانه هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان اتفاق می افتد، اظهار کرد: اختلالات بینی همچون انحراف و گرفتگی(پولیپ) نه تنها در هنگام خواب، بلکه در بیداری نیز می تواند مشکلات تنفسی ایجاد کند.

وی مشکلات تنفسی را در هنگام خواب ملموس تر دانست و افزود: گاهی خروپف کردن به بینی مربوط نیست و مشکل به قسمت های پشت بینی یعنی نازوفرین برمی گردد و به ویژه بر خواب کودکان اثر می گذارد و خرخر می کنند.

این جراح گوش، گلو، بینی، سر و گردن، با بیان اینکه خرخر کودکان معمولا به لوزه سوم در پشت بینی مربوط می شود، گفت: بهترین سن برای عمل لوزه سوم زیر هفت سال است، زیرا عمل لوزه سوم در کودکان بسیار راحت انجام می شود و عوارض ندارد.

رشیدشمالی ادامه داد: وقتی سن افراد بالا می رود لوزه آنان به واسطه سرماخوردگی های مکرر پرخون و چسبنده می شود و عمل کردن لوزه می تواند خطرناک باشد.

وی با بیان اینکه عمل کردن لوزه سوم هیچ مشکلی در سیستم دفاعی بدن کودکان ایجاد نمی کند، یادآور شد: لوزه سوم بافت لنفاوی نیست، بلکه یکی از بخش های بافت لنفاوی را تشکیل می دهد و برداشتن آن در سنین کودکی به خواب خوب کودک و جلوگیری از سرماخوردگی مکرر کمک می کند.

این متخصص گوش، گلو و بینی، خرخر کردن و ایست تنفسی در کودکان را نشان دهنده لوزه سوم دانست و خاطرنشان کرد: برداشتن لوزه سوم راه هوایی را باز می کند و موجب خواب عمیق کودک می شود که در نهایت رشد بهتر و تمرکز بیشتر کودک را رقم می زند.

رشیدشمالی، با اشاره به علت های خرخر شبانه در بزرگسالان، عنوان کرد: در بزرگسالان لوزه سوم نداریم و عامل خروپف ممکن است ناشی از وجود توده هایی در پشت بینی باشد؛ توده هایی که به طور نابجا و تومورال رشد کرده اند.

وی آناتومی را از دیگر عوامل خرخرشبانه دانست و بیان کرد: برخی از افراد زبان بزرگی دارند و قسمت های پشت زبان هنگام خواب دچار افتادگی شده و راه هوایی را می بندد. برخی از افراد نیز چانه و فک کوچک دارند و موقع خواب با شل شدن عضلات گردن دچار مشکل تنفسی می شوند.

این جراح و متخصص گوش، گلو و بینی، وزن بالا را یکی دیگر از عوامل خروپف دانست و گفت: چربی بین عضلات گردن به ویژه در افراد دارای گردن کوتاه موجب خرخر و ایست تنفسی در خواب می شود. چنین افرادی می توانند با اصلاح سبک زندگی در تغذیه و انجام جراحی برای برطرف کردن مشکلات آناتومی خروپف را از بین ببرند.

رشیدشمالی، با تاکید بر لزوم ورزش کردن به منظور تقویت عضلات، متذکر شد: رژیم غذایی به کاهش چربی بین عضلات و ورزش کردن به تقویت عضلات گردن کمک و از خرخر شبانه جلوگیری می کند.

وی خرخر شبانه مزمن را مایه نگرانی ندانست و اظهار کرد: حالتی که افراد هنگام خواب خرخر می کنند، اما در طول روز خواب آلوده نیستند و یا حین خواب دچار ایست تنفسی نمی شوند، نگران کننده نیست و معمولا خطر ندارد، اما اگر خروپف کردن را تازه شروع کرده اید، حتما نیاز به بررسی دارد.

این متخصص گوش، گلو و بینی، در پاسخ به این سوال که آیا اضطراب و استرس می تواند خروپف ایجاد کند؟، گفت: اضطراب و استرس در طول روز خواب شبانه را دچار مشکل می کند و در نهایت موجب خرخر و حتی ایست تنفسی می شود.

وی با بیان اینکه انحراف بینی معمولا ایست تنفسی ایجاد نمی کند، متذکر شد: انحراف بینی موجب خرخر می شود و بهتر است گرفتگی بینی(پولیپ) جراحی شود. در برخی از مواقع نیز آلرژی و التهاب نیز موجب خرخر می شود که نیاز به جراحی ندارد و تنها با داروهای ضد التهاب و ضد آلرژی می توان آن را رفع کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین