کد خبر: ۶۷۶۳۲۹
تعداد نظرات: ۹۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
از موج توهین تا تهدید به اعدام | واکنش چهره‌ها به حملات زنجیره‌ای علیه رئیس‌جمهوری

واکنش‌ها به درخواست اعدام روحانی؛ صلح بهتر است، چرا برآشفتید؟! مذاکره را به رفراندوم بگذارید

سخنرانی روز چهارشنبه روحانی درباره جنگ و صلح و بیان روایاتی از امام‌حسن(ع) بهانه‌ای تازه برای مخالفان شد تا در رفتاری سؤال برانگیزو بحث برانگیز درخواست اعدام رئیس جمهوری را بدهند.
آفتاب‌‌نیوز :

نزدیک به ۵ ماه از آغاز به کار مجلس اصولگرای یازدهم می‌گذرد. نمایندگانی که با هزار وعده و وعید و شعار معیشتی پای به ساختمان بهارستان گذاشته بودند حالا با این واقعیت روبه‌رو هستند که در راستای تحقق آن وعده‌های اقتصادی خود کارنامه قابل قبولی برای عرضه به مردم ندارند.

از این‌روست که در نبود یک برنامه منسجم و راهبردی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی یا کمک به دولت، هر یک از نمایندگان برای توجیه این دست‌های خالی مسیر جداگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. یکی فرصت را معتنم شمرده تا با موج‌سواری روی گرفتاری‌های مردم سفرهای زودهنگام انتخاباتی معطوف به ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را کلید بزند و برخی دیگر با چشم‌پوشی از وعده‌های اقتصادی در تدارک تغییر قانون انتخابات باشند و برخی هم در فکر تدوین طرح‌هایی برای محدود کردن فضای مجازی و... باشند. اینها هم اما گویا برای سر پوش گذاشتن به نداشته‌های مجلس اصولگرا کافی نیست و گویا حربه و بهانه قوی‌تری نیاز است برای توجیه. این‌گونه است که دولت و رئیس آن بر خلاف توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در سیبل اهداف حملات قرار می‌گیرند بدون هیچ توضیحی درباره آن‌که این موج توهین‌ها و تهدیدها قرار است کدام مشکل بر زمین مانده مردم را حل کند. این موج البته از همان روزهای ابتدای آغاز به کار مجلس شروع شده بود، آنجا که عده‌ای از منتخبان تازه کار، مدعی استیضاح رئیس جمهوری شدند و همزمان در جلسه‌ای که وزیر امور خارجه برای ارائه گزارش برنامه‌های این وزارتخانه میهمان آنها بود، هر نسبت و اتهام ناروایی که دم دستشان بود روانه محمد جواد ظریف کردند.

واکنش‌ها به درخواست اعدام روحانی؛ صلح بهتر است، چرا برآشفتید؟! مذاکره را به رفراندوم بگذارید

رهبر انقلاب اما در دیدار مجازی نمایندگان با ایشان، به صراحت هم با رفتار برخی نمایندگان در بیان توهین‌آمیز انتقادات مخالفت کردند و هم استیضاح رئیس دولت را خلاف مصالح کشور دانستند.

توصیه‌های رهبری به مجلس این نوید را می‌داد که در شرایط مواجهه سخت مدیریت کشور با تحریم و کرونا حداقل قوای سه گانه روندهای تخریبی و اصطکاک‌آمیز را کنار بگذارند و هم‌افزایی و همکاری ملی را پیشه کار خود کنند. در همین چارچوب بود که حسن روحانی رئیس جمهوری هم اعلام کرد که دولتش هیچ قصدی برای ورود به مسائل حاشیه‌ای ندارد و در فاصله باقی مانده تا پایان عمر یکساله خود آنچه در اولویت است کار است و کار. این امیدواری‌ها البته دیری نپایید.

مجلسی‌ها به وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت صمت (مدرس خیابانی) رأی اعتماد ندادند. در ادامه موج توهین‌ها به دولت شروع شد و این بار با عبور از وزرا به شخص رئیس جمهوری رسید. این‌گونه بود که پروپاگاندای حضور در میان مردم به نام نظارت میدانی و بدون توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به میدان آمد و حسن روحانی را هدف حملات و توهین‌ها قرار داد. اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان و همشهری محمود احمدی‌نژاد در جلسه رأی اعتماد به علیرضا رزم حسینی، وزیر پیشنهادی صمت ابایی از لعن و نفرین رئیس جمهوری از پشت تریبون مجلس نکرد و البته قابل تأمل‌تر اینکه هیچ تذکری هم از سوی هیأت رئیسه مجلس نگرفت.

تکمیل کننده این نوع ادبیات، علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مجلس بود که او هم همانند اردشیر مطهری پیوندی با احمدی‌نژاد داشت. رئیس ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در استان خراسان رضوی که بعدها به مسئولیت فرمانداری و استانداری رسید، در ئوئیتی پا را در ناسزاگویی به رئیس جمهوری فراتر گذاشت و«اف بر تو» را حواله روحانی کرد.

قطعه دیگری از این پازل توهین و افترا را علیرضا نظری نماینده خمین در مجلس تکمیل کرد. آنجا که در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس مدعی شد ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساختمان دانشکده‌ای در دانشگاه شهید بهشتی که «دختر حسن روحانی» قرار بود در آن عضو هیأت علمی شود، از اعتبارات کرونا تخصیص یافته است. حال آن‌که توضیحات دانشگاه شهید بهشتی و سخنگوی دولت و رئیس دفتر رئیس جمهوری معلوم کرد که این ادعا هم دروغی بیش نبوده است.

حالا اما ارزیابی اتاق فکرهای انتخاباتی تندروها به این نتیجه رسیده که موج توهین و تخریب آورده مورد نظر را برای آنها در پی نداشته و کمپین انتخاباتی ۱۴۰۰ جسارت بیشتری باید به خرج دهد. در این مرحله دیگر گویا کاری از دست نمایندگان تازه وارد و ناشناخته بر نمی‌آید و باید چهره‌های مشهورتر و شناخته شده‌تر به تندروی وارد میدان شوند. این‌گونه است که پای مجتبی ذوالنوری نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به میان کشیده می‌شود. آن هم نه با انتقاد و تخریب بلکه با تهدید روحانی! او در حساب توئیتری خود نوشت: «جناب روحانی اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود.»

موج توهین و تخریب حالا تبدیل به تهدید و اعدام شده است آن هم از سوی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس. اما به چه بهانه یا جرمی؟ یک اظهارنظر رئیس جمهوری درباره امام حسن(ع) که حتی نتیجه‌گیری خاصی هم از سوی روحانی در پی نداشت. روحانی چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفته بود: «امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ، و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. بموقع باید بایستیم و بجنگیم و بموقع باید صلح کنیم.» دلواپسان اما تفسیر و تعبیر خود را از این سخنان داشتند و نگران شدند که مبادا مذاکره و گفت‌وگویی با امریکا در میان باشد. حال آنکه رئیس جمهوری و وزیر خارجه در پاسخ به تمایل رئیس جمهوری امریکا برای مذاکره بارها تأکید کرده‌اند که گفت‌وگو با امریکا در شرایط فعلی و تا زمانی که امریکا از راه اشتباه خود بازنگردد، میسر نیست.

در واکنش به این تهدید علی مطهری نماینده پیشین مجلس در توئیتر نوشته است: «من مذاکره با امریکا را در شرایط فعلی به صلاح کشور نمی‌دانم اما معتقدم اظهارنظر هر ایرانی خصوصاً رئیس جمهوری در این مورد باید آزاد باشد و نباید موجب توهین و تهدید شود. اینکه مقام رهبری مخالف مذاکره هستند مانع اظهارنظر دیگران نیست.»

مهدی نصیری از چهره های فرهنگی با سابقه و دین پژوه هم در واکنشی اعتراضی به توئیت ذوالنوری در توئیتر نوشت: «گام اول انقلاب را با شعار آزادی همه گروه ها و جناح‌ها و احزاب آغاز کرده بودیم، به اینجا رسیدیم. اکنون در طلیعه گام دوم با تهدید به اعدام به کجا خواهیم رسید؟»

واکنش‌ها به درخواست اعدام روحانی؛ صلح بهتر است، چرا برآشفتید؟! مذاکره را به رفراندوم بگذارید

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهوری هم روز پنجشنبه در واکنش به توهین‌ها به رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «فحاشی انسان را نه دانشمندتر می‌کند و نه نورانی‌تر.» معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رئیس جمهوری هم در همین باره نوشت: «صلح بهتر است. قرآن کریم صلح را از خانواده خواسته... والصلح خیر... پیامبر اکرم همواره از صلح استقبال کردند امام حسن(ع) با حسن خلق مرام صلح را بر پا کرد امام حسین(ع) را وادار به جنگ کردند امام رضا (ع) هم خواستار صلح شد حالا همین مطالب را رئیس جمهوری گفته! چرا اینقدر بر آشفتید؟»

مسأله در همین سؤالی است که معصومه ابتکار پرسیده است. چرا برآشفته شدند؟ این برآشفتگی و حاشیه‌سازی در کشور کدام مسأله و مشکل اقتصادی مردم را قرار است رفع کند؟ و البته سؤال اساسی‌تر آیا تندروها از هرگونه برنامه و طرحی که منجر به رفع مشکلات در عمر یک‌ساله دولت روحانی شود همراهی می‌کنند؟ یا صلاح اتاق فکرهای انتخاباتی در بدتر شدن اوضاع و دست برتر آنها برای حمله بیشتر به دولت و حواله دادن همه مشکلات به دولتی است که در حکم آفتاب لب بام است؟ گرفتاری و مشکلات مردم و ایستادن در کنار مردم آیا یک دغدغه ملی و مردمی است یا ابزاری برای سرپوش گذاشتن به نداشته‌ها و بی‌برنامگی‌های جریان مخالف و دستان خالی مجلس؟

واکنش‌ها به درخواست اعدام روحانی؛ صلح بهتر است، چرا برآشفتید؟! مذاکره را به رفراندوم بگذارید

رمضان‌زاده از اعضای دولت اصلاحات نیز در توئیتی نوشت که "می‌خواهید بدانید نظر مردم ایران راجع به مذاکره چیست. موضوع را به رفراندوم بگذارید."

واکنش‌ها به درخواست اعدام روحانی؛ صلح بهتر است، چرا برآشفتید؟! مذاکره را به رفراندوم بگذارید

واعظی: نوبت به سکوت کنندگان هم می رسد

رئیس دفتر رئیس جمهور هم در رابطه با توهین و بی‌احترامی‌ها از تریبون‌های مختلف به رئیس جمهور گفت: افرادی که بی‌اخلاقی‌ انجام می‌دهند و برخی دیگر هم در این بین سکوت می‌کنند، باید بدانند این بی‌اخلاقی‌ها تنها به رئیس جمهور نیست بعداً نوبت خودشان هم می‌شود. متأسفانه عده‌ای رقابت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی را برای سال ۱۴۰۰ خیلی زود شروع کردند و در این بین، مردم ضرر می‌کنند. اجازه دهید کشور را اداره و مشکلات مردم را حل کنیم.به گزارش برنا، محمود واعظی افزود:اگر می‌خواهید، کار تبلیغاتی و انتخاباتی کنید و سفر بروید ولی این که در سفر، فقط شعار دهید و کار تبلیغاتی کنید و بگویید فقط ما می‌توانیم کار انجام بدهیم، مردم می‌دانند که شما قبلاً سرکار بودید و قبلا هم مسئولیت داشتید ولی هیچ کدام از این کارها را نتوانستید، انجام بدهید؛ مدعیان امروز، عملکردی روشن دارند. نمی‌خواهیم وارد این مقولات شویم.او در پاسخ به این سؤال که آیا چنین هجمه‌هایی در دولت‌های قبل هم سابقه داشته است، گفت: خیر آنقدر سابقه نداشته است.

برجسته‌ترین اقدام امام حسن(ع) صلح با معاویه بود

اظهار نظر رئیس جمهوری درباره صلح امام حسن (ع) که با حمله جبهه دلواپسان از روزنامه کیهان گرفته تا ذوالنور و علم‌الهدی و پناهیان و رحیم پور ازغدی مواجه شده، در حالی است که نماینده ولی فقیه در سپاه برجسته‌ترین اقدام امام حسن(ع) را صلح او با معاویه عنوان کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه پاسداران، حجت‌الاسلام والمسلمین «عبدالله حاجی صادقی» در مراسم عزاداری ۲۸ صفر که مصادف با رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا (ع) است، پنجشنبه در ستاد فرماندهی کل سپاه اظهار داشت: عبودیت، حسن خلق، حلم و کمک به نیازمندان از کمالات امام حسن مجتبی(ع) ‌بود و در آنها یگانه روزگار است. وی برجسته‌ترین اقدام امام حسن (ع) را صلح او با معاویه عنوان کرد و گفت: این اقدام امام حسن(ع) از همه کمالات بالاتر است. بنا بر گفته مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در کتاب انسان ۲۵۰ ساله، اگر امام حسن مجتبی(ع) این صلح را انجام نمی‌داد آن اسلام ارزشی و نهضتی از بین می‌رفت و ذکر اسلام برمی‌افتاد.

به امریکایی‌ها نخ ندهید

ذوالنوری البته دیروز در پاسخ به واکنش‌ها به توئیت تهدیدآمیز خود پای استیضاح رئیس جمهوری را هم به میان کشید و در توئیتی نوشت: «استیضاح روحانی از دستور خارج نشده. استیضاح به قوت خودش باقی است. پرونده استیضاح دست بنده است ۴۴ نفر امضا کرده‌اند که ۱۱ نفر امضایشان را پس گرفته‌اند.» حسام‌الدین آشنا هم در واکنش به او نوشت: «استیضاح حق اکثریت قاطع مجلس است اما ایجاد تزلزل در حاکمیت، تضعیف دولت در زمان جنگ اقتصادی، نخ دادن به هر دو نامزد انتخاباتی امریکا برای کوتاه نیامدن در برابر دولت فعلی ایران و تعویق هرگونه رفع یا کاهش تحریم‌ها تا استقرار دولت بعدی در ایران از وظایف نماینده‌ای با ۲۰۴ هزار رأی نیست.»

توهین و تهدید آسیب مردم‌سالاری دینی

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ یکی از اصول مردم‌سالاری دینی آزادی حق اظهار نظر در چارچوب قانون اساسی است. قاعدتاً این اصل مسیر را برای پرداخت بهتر کارشناسی مسائل و امور مهم هموار می‌کند و در حقیقت کمک کننده مهمی است برای تصمیم‌سازی‌ها بر اساس سازوکارهای تعریف شده قانونی. در چنین فضایی منتقدان هم این فرصت را پیدا می‌کنند تا نقطه نظرات خود را بیان کنند. حتماً شایسته‌تر و البته اسلامی‌تر و قانونی‌تر آن است که بیان دیدگاه‌ها و انتقادات هم در مسیر قانونی و عرف موجود و به دور از انگ زدن‌ها و توهین‌های احتمالی باشد. متوسل شدن به ابزارهای تخریب و توهین یا تهدید حتماً فضای نقد منصفانه و تبادل نظر و تعاطی افکار را مخدوش می‌کند و این شرایط آسیبی خواهد بود برای مردم‌سالاری دینی. اینکه نمایندگان مجلس یا هر چهره سیاسی دیگری منتقد مواضع یا سیاست‌ها و برنامه‌های رئیس جمهوری باشد امری طبیعی است و اتفاقاً اگر چنین نباشد یا امکان بیان نقد برنامه‌ها و مواضع وجود نداشته باشد جای اشکال است. اما همان گونه که اشاره شد، در بیان این انتقادها هم مراعات اخلاق و قانون و بخصوص تبعات مرتبط بر نحوه بیان انتقاد هم باید مد نظر باشد. حاشیه‌سازی در شرایط فعلی نه به صلاح دولت و مجلس و نه مردم و کشور است. البته لازم است رئیس محترم قوه مجریه نیز با سعه صدر شنوای انتقادها باشد و انتقاد سازنده را چراغ راه دولت در مسیر پرفراز و نشیب خدمت بداند . ناگفته پیداست که همه ما در کنار هم شرایط سختی را داریم سپری می‌کنیم و اگر بنا بر آن باشد که منافع حزبی و جریانی خود را بر مسائل مهم‌تر و کلان‌تر ملی ترجیح دهیم، افکار عمومی حتماً قضاوت شایسته‌ای از رفتارهای ما نخواهد داشت چون احساس می‌کند آنچه در میان این دعواهای سیاسی و جنجال‌سازی‌ها گم می‌شود، دغدغه‌ها و مشکلات آنهاست.

بی اخلاقی جایگزین رقابت سیاسی

اکبر ترکان، فعال سیاسی؛ حملات یکی دو روز اخیر به رئیس جمهوری که از سوی افراد مشخص و افراد معلوم انجام شده است، از چند زاویه قابل بررسی است. نخست باید سخنان خود آقای روحانی را ارزیابی کرد که این سخنان از چه جنسی بوده است. واقعیت این است که آقای روحانی در بررسی و تبیین سیره ائمه(ع) سخن درستی را مطرح کرده است، زیرا او صرفاً خواستار این شده است که همگان باید در زندگی ائمه(ع) غور کنیم و همه جنبه‌ها و بخش‌های زندگی آن بزرگواران را بررسی کرده و از آن‌ها درس بیاموزیم، چرا که سیره و رفتار ائمه(ع) در هر دوره تاریخی و اجتماعی، براساس مقتضیات همان دوره بوده است. به عبارت دیگر، اگر امام حسین(ع) هم در زمانه امام حسن(ع) امامت می‌کرد، چه بسا به همان صورتی رفتار می‌کردند و تصمیم می‌گرفتند که امام حسن(ع) انجام دادند، زیرا ما باور داریم که ائمه(ع) همه نور واحده هستند. بنابراین زندگی و سیره ائمه(ع) ما مستلزم مطالعه شرایط اجتماعی و محیطی آنان است. آقای روحانی هم به این موضوع اشاره کرده است، اما کسانی که حرف‌های ناروا می‌زنند یا احکام هزار بار اعدام صادر می‌کنند، بحث‌های علمی هم نمی‌کنند که شایسته پاسخگویی باشد، بلکه این‌ها بحث سیاسی است که ارزش پاسخگویی علمی ندارد. از سوی دیگر این حجم از برخورد توأم با توهین نسبت به رئیس جمهوری، در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بوده و هیچگاه وضعیت به این صورت نبوده است؛ دلیلش را هم نمی‌دانیم، شاید علت زیاد شدن بی اخلاقی‌ها باشد، اما دلیل هرچه باشد، این رویه قابل درک نیست. ما در ابتدای انقلاب اسلامی تصور نمی‌کردیم روزی فرا برسد که مقام‌های جمهوری اسلامی در سطح عالی نسبت به هم رفتارهای کینه‌ورزانه داشته باشند. اختلاف نظر در سطوح عالی در ادوار دیگر هم بوده است، اما همواره اخلاقیات بر آن‌ها حاکم بوده است.؛امروز رقابت‌های سیاسی به بی اخلاقی تبدیل شده است. پیامد این امر برای مردمی که ناظر رفتار کارگزاران هستند، این است که مردم همواره تشخیص خود را خواهند داشت، به عبارت دیگر، نباید تصور کرد که مردم به حرف‌های کسی که پیشنهاد هزار بار اعدام داده اعتنا می‌کنند. آقایی که پیشنهاد هزاربار اعدام داده، رأی و نظر خود را داده است. او باید بداند که مردم ما این طور نیستند و تشخیص و درک خود را دارند.

رفتاری که در شان مجلس نیست

حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا؛ در جامعه ما هر شخصی می‌تواند دیدگاه خودش را نسبت به مسائلی که وجود دارد بیان کند. آقای حسن روحانی به عنوان یک عضو جامعه روحانیت که با رأی مردم در جایگاه رئیس جمهوری نیز قرار دارد دیدگاه خود را درباره مسائل دینی و برداشتی که می‌توان از رویدادهای تاریخ اسلام داشت بیان کرده است. حال اگر کسی مخالف نظر ایشان است باید این مخالفت را با شرح دیدگاه خود بیان کند نه اینکه رئیس یکی از قوای سه‌گانه کشور را مورد هجمه قرار دهد. اما این رویه نه در شأن مجلس شورای اسلامی است و نه در شأن نمایندگان آن. بماند که ما در خصوص توهین به سران قوا قوانین سختگیرانه‌ای داریم. اگر قرار باشد این مسائل از سوی نمایندگان مورد بی‌توجهی قرار بگیرد و تکرار شود باید از کمیته نظارت بر عملکرد نمایندگان انتظار داشت که به این مسائل وارد شود و از شأن مجلس دفاع کند.

ضرورت توجه به تاب‌آوری جامعه

غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه؛ نوع مواجهه منتقدان با سخنان اخیر رئیس جمهوری را می‌توان «تاریخ‌پریشی» توصیف کرد، زیرا بحث آقای روحانی درباره صلح امام حسن(ع) واقعیتی است که هم در منابع اهل سنت و هم منابع شیعه آمده است، مضافاً اینکه مقام معظم رهبری نیز سال‌ها پیش در ترجمه کتابی از صلح امام حسن(ع) از آن به عنوان نرمش قهرمانانه یاد کردند. همین واقعیت‌های تاریخی به ما یادآوری می‌کند که امام حسن(ع) هم امام مبین و هم سرپرست مشروع جامعه بوده‌اند. نکته اینجاست که امام علی(ع) با وجود همه جنگ‌هایی که بر ایشان تحمیل شد، حکومت را واگذار نکرد، اما اینکه امام حسن(ع) واگذار کرد ناشی از این بود که این مسأله بر ایشان تحمیل شد. در تاریخ آمده است که پس از پذیرش صلح، یاران امام حسن(ع) نزد ایشان آمده و امام را مورد پرسش جدی قرار دادند که چرا این متارکه یا صلح را پذیرفتید؟ نقطه کلیدی تصمیم امام حسن(ع) در این جمله ایشان است که در پاسخ به این یاران معترض، فرمودند:«من کسی نیستم که چیزی را به شما تحمیل کنم که شما نسبت به آن کراهت دارید.» این بیان شریف، نشان می‌دهد که جامعه زمان امام حسن(ع) به گونه‌ای با سختی‌ها، رنج‌ها، مشکلات و غارت‌های ناجوانمردانه معاویه روبه‌رو بود که جامعه دچار سختی‌ها و شکاف‌های جدی شده و طاقت مردم طاق شده بود.

از اینجا می‌توان دریافت آنچه در قضیه صلح امام حسن(ع) اهمیت دارد، مسأله طاقت و توان مردم و تاب‌آوری آنان در برابر سختی‌ها و رنج‌هاست. چرا که اگر در تدابیر سیاسی بزرگان جامعه اسلامی به این امور توجه نشود، می‌تواند ضایعات و آثار منفی جدی برای مسلمانان و جامعه اسلامی به دنبال داشته باشد. درعین حال می‌توان گفت هرچند در سیره ائمه(ع) گفت‌وگو، مذاکره و صلح تأکید شده است، اما منظور از صلح و مذاکره قطعاً به معنی پذیرش مسائل از موضع ذلت نیست. به عبارت دیگر، تا به امروز برداشت قاطبه مسلمانان و شیعیان از صلح امام حسن(ع) و پذیرش ولیعهدی از سوی امام رضا(ع)، حکایت از آن دارد که این دو تصمیم به اعتبار مصلحت جامعه و در عین عزت اتخاذ شده است. این دو بزرگوار، در مسیر تحقق مصالح امت اسلامی مذاکره و گفت‌وگو را نفی نکردند، اما به گونه‌ای رفتار کردند که قاطبه جامعه اسلامی حق را به امام حسن(ع) و امام رضا(ع) دادند. زیرا با توجه به شرایط، فضا و زمینه‌های جامعه، امام به واقعیت‌های افکار عمومی توجه دارد و در می‌یابد که جامعه با سختی‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است که اگر آن سختی‌ها افزایش یابد، ممکن است اساس بالاتری دچار آسیب شود.

در پایان تأکید بر این مسأله ضروری است که ما نباید بحث درباره این واقعیت‌های تاریخی را دستاویز برای واکنش‌های اخیر برخی چهره‌ها قرار دهیم. این نوع برخوردها آن هم در شرایطی که جامعه باسختی زیادی روبه‌رو است، مردم را در معرض نگرانی جدی‌تری قرار می‌دهد. امروز که مردم با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند، مسئولان یا مبلغان نه تنها باید به تعامل روی بیاورند، بلکه نقدهای خود را در چارچوب منطق اخلاقی مطرح کنند. در غیر این صورت، تنازع‌هایی مانند آنچه در روزهای اخیر دیده شد، نه فقط جامعه را به سمت روشنگری رهنمون نمی‌شود، بلکه بر دامنه التهاب آن می‌افزاید.

نرمش قهرمانه تعبیر رهبری برای صلح امام حسن(ع)

محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی؛ این روزها درحالی عده‌ای از طرح مسأله صلح امام حسن(ع) برآشفته شدند که در این زمینه، مقام معظم رهبری از همه جلوتر هستند. ایشان سال‌ها پیش با بررسی این مسأله، از صلح امام حسن(ع) به نرمش قهرمانانه تعبیر کردند. مسأله هم این است که صلح ائمه(ع) همچون جنگ‌های ایشان، بخشی از واقعیت‌های زندگی آن بزرگان دین و اساساً مبتنی بر رسالت شان بوده است.

به عبارت دیگر، ائمه(ع) در زمان‌های مختلف زندگی می‌کردند که مطابق آن، جوامع و تاریخ زندگی آنان اقتضای خود را داشته است. ائمه(ع) نیز هر یک به اقتضای این شرایط و با توجه به رابطه‌ای که با خداوند و جامعه داشتند، به تشخیص و مسئولیت خود عمل می‌کردند. این تشخیص گاه جنگ بوده است و گاه صلح. اما اینکه امروز کسانی با ادبیات چند روز اخیر، بخواهند درباره اصل رفتار ائمه(ع) داوری کنند که چرا چنین کردند و چرا آن تصمیمات را اتخاذ کردند، یا اینکه تصویری جنگ طلبانه از پیامبر یا ائمه نشان دهند که هیچ میانه‌ای با صلح نداشته‌اند هم خلاف اخلاق اسلامی و هم خلاف واقعیت‌های زمان ائمه است.

به باور من، این رویکرد را می‌توان ناشی از تحریف در زندگانی ائمه(ع) دانست. به عبارت دیگر، این برداشت‌ها از سوی کسانی حاصل می‌شود که یا ناآگاه هستند یا نمی‌خواهند از ائمه(ع) تبعیت کنند. از این رو کسی باید درباره زندگی ائمه اطهار اظهارنظر کند که با زندگی ائمه و با واقعیت‌های اجتماعی و سیاسی آن زمان آشنایی داشته باشد نه اینکه برای منکوب کردن رقیب خود تاریخ را کنار بگذارد و واقعیت‌ها را نادیده بگیرد و بدتر اینکه در برابر یک اظهار نظر تهدید به اعدام کند. ما نمی توانیم به یک امام(ع) نسبت ناروا بدهیم و اگر تعامل و صلحی داشتند بگوییم ایشان مجبور شده‌اند و اگرنه جنگ می‌کردند یا اگر جنگ کرده‌اند بگوییم جنگ نبوده و صلح بوده است. باید واقعیت زندگی ائمه(ع) را مطرح کرد و نباید تحت تأثیر رقابت‌های سیاسی و جناحی برداشت‌های نادرست شخصی خود را به آنها نسبت داد. بماند که اساساً طرح چنین مسائلی با ادبیات خشونت‌آمیز و تهدیدآمیز اساساً به دور از اخلاق اسلامی است.

واکنش‌ها به درخواست اعدام روحانی؛ صلح بهتر است، چرا برآشفتید؟! مذاکره را به رفراندوم بگذارید

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
6
175
خوب چرا جنگ نمیکنید حداقل جرات امام حسین نشان بدین
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
جرات جنگ راهم ندارند وفقط از تحریم ملت کاسبی میکنند !اگر پای جنگ بمیان بیاید فورا خودشان را به بچه هاشان در ینگه دنیا خواهند رساند
وملت خواهد ماند وجنگ!.؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
نه مذاکره می کنند و نه جنگ. تحریم های حد اکثری را قبول کرده اند!
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
نا ن بعضیها در جنگ و خونریزی است
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
کسی که شهامت جنگیدن ندارد صد البته شهامت صلح کردن را هم ندارد
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
مرگ بر امریکا جانم فدای رهبر .من اماده جنگ هستم مردم ایران واقعا مظلوم واقع شدند با تحریم ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
فقط بمانند به هر قیمتی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
دعوای زرگری جنگ و صلح را جنابان اصلاح طلب و اعتدالگر هر از گاهی راه می اندازند تا شاید برگ دیگری از تسلیم نامه را در قبال تقریبا هیچ پیش روی ملت بگذارند.روزگاری سایه جنگ را دیده بودند که برجام هسته ای مثلا برای رفع تحریم ها آمد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
8 سال است که در صلحیم نتیجه اش این شده. کمی جنگ شاید بد نباشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
4
99
تمام این جار و جنجالها ریشه در قدرت طلبی و مال اندوزی دارد.
در زمان آرامش هیچکدام از این دو دست بافتنی نیست. اما با تداوم دادن به در گیری ها و بحران سازی ها، حتی با قربانی کردن مردم، به هردو آنها می توان دست یافت.
مردم صلح و آرامش می خواهند و دیگر حنای اینان رنگی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
خوب ۸ سال است که در صلحیم مگر برجام را امضا نکرده اید و مگر در راکتور اراک بتن نریخته اید اخر در این دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد قرار نیست که یک کشور هرچه بگوید ما بگوییم چشم مگر ما از خود اراده ای نداریم؟ وقتی میگویند مذاکره بر سر سلاح هایتان است اگر انها را هم گرفتند و کشور را مانند لیبی و عراق کردند انوقت ایا امثال مثل شمارا میتوان پیدا کرد که جوابگو باشید و اصلا در ان زمان جوابگو بودن و عذرخواهی چه سودی دارد
تا بوده همین بوده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
تو راه حل بهتری داری؟ مذاکره نکنیم صلح نکنیم؟خوب امریکا قدرتش داره ، توانایی نظامی هم داره ، همه کشورها هم ازش میترسن و حساب میبرن‌...یعنی میخواین با امریکا بجنگیم؟ هیروشیا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
3
128
ملت ثروتمند ایران به چنین روزی افتاده که مسئولانشان باید به عراق که میلیاردها دلار در جنگ به آنها خسارات وارده کرده، التماس کنند که پول گاز و برقی را که خریده است، پرداخت کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
4
129
کسانی که مردم را دعوت به تحمل سختی ها می کنند، خودشان مشغول.... هستند. واقعا" که وقاحت هم حدی دارد.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
49
64
با سلام
ابتکار و عبداله زاده برای مردم بگویند این همه ثروت را از کجاآورده اند؟
بچه هایشان کجاست؟
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
مردم به نظرت پوزخند میزنند که اسم 2 اصلاح طلب را آوردی حمید جان اصل ثروت و قدرت و ... اتفاقا" دست شما اصولگرایان محترم میباشد و همه مردم هم بخوبی میدانند.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
بالا رفتن ازدیوارسفارت آمریکا.وجودتنش باآمریکاوتحریم هم آب ونانی است برای امروزیها.
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
از طبری بپرس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
از سردار پور مختار بپرسید...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
کدام همه ثروت؟؟
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
همانجاییکه دختر حداد عادل هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
جالبه همونایی که با بالا رفتن از دیوار سفارت زمینه دشمنی ها را آماده کردند امروز دم از صلح می زنند.. یک بام و دو هوا رو
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
شریعتمداری و احمدی نژادچطو؟
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
25
145
آقا مردم مذاكره ميخوان به چه زباني بگيم؟ تا كي بايد مردم تحمل كنند تا مسئولين در رفاه باشند؟
پاسخ ها
محیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
برادر من مگه قبلا مذاکره نشد ؟مگه برجام شکل نگرفت؟فک می کنید با چه کسانی طرف هستیم ؟با آمریکایی که منتظره جواب سلامش روبدیم تا همه تحریم ها رو برداره و اوضاع ما گل وبلبل بشه؟فکر می کنیدحتی اگر خفت رو قبول کنیم و هرانچه که اونها میخوان رو بهشون بدیم آنها به وعده هاشون عمل می کنند؟
سالهاست این جناح بازی ها کمر ملت رو شکونده...
فولادوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
محیا جان یعنی تو نمیدونی یا ما رو نادان فرض کردی
آیا یک عده نگفتند ما نمیگیم برجام بده اما نتیجه ای نداره؟و در نتیجه یک عده دیگه تلاش کردن که این حرف رو به کرسی بنشونند وسنگ اندازی کردن
متاسفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
مثبت اشتباهی چراکه اعتمادی به مسئولین برای مذاکره ندارم. اونها فقط دنبال اهداف خودشون در مذاکرات خواهند بود
جوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
103
31
مذاکره کردید دیگه
چی شد
برررجام
میوه برجام
خخخخ
حالا هم سعی می‌کنید با شلوغ بازی ی ذره توی دید باشید
نه جناب شما دیگه تمام شدید
برای همیشه
تکرر را رر میکنم برای همیشه
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
برجام رو هم شما هوا کردید
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
آقاسعیدبرجام ناقص به دنیا اومد از اول هم روهوا بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
دوستان شما برجام را نابود کردن .چرا از برجام حرف می زنی از 150میلیارد دلاری که از برجام دستتان رسید کجاست؟
Nima
|
Canada
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
24
129
رفراندوم باید برگزار شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
آنهاییکه منفی می زنند می ترسند ولی سنگ مردم رو به سینه میزنند. شماها که سنگ مردم را به سینه می زنید چرا منفی می زنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
16 تا رای منفی نیست 15تا است من اشتباهی منفی زدم
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
45
30
با سلام
فراموش کرده اید :
رای به روحانی رای به مذاکره بود من خودم به ایشون رای دادم ولی پشیمونم .
امروز که نرخ ارز به نزدیک 32 هزار تومان رسیده کسی در دولت روحانی از خود سوال خواهد کرد که هزینه سنگینی که به دوش مردم تحمیل شده آیا دلیلی جز اعتماد غیر مسئولانه به غرب و مذاکره داشته است؟ و این دلدادگی و شیدایی غیر قابل مهار و یک طرفه نتیجه‌ای جز خسارت محض برای کشور به بار آورده است؟
حالا باز هم صحبت از مذاکره میکنید.؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
61
34
ادامه دولت روحانی باید به رفراندوم گذاشته بشه که این اقا بفهمه چقدر مقبولیت داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
رای به روحانی دادیم و باز هم رای میدیم ولی مشکل فقط روحانی نیست مردم برای شکم رای ندادند مردم برای هوای تازه رای دادند که دوستان شما هوا را آلوده کردن مشکل سیاست کلی کشور شماها و دوستان شماها سرتان تو برف کردید و نمی بینید یا جرات دیدن ندارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
مقبولیت ایشان به اندازه ای است که با سربلندی و "سربلند" توانسته اند با آرای بالای بیست و چند میلیونی مردم شان بر سر کار باشند نه به آرای بیست هزاری و ..... که عرق شرم و "سر افکنده" و ..................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
تعداد شرکت کنندگان در رفراندوم ریاست جمهوری و برگزیدن جناب آقای دکتر روحانی، و تعداد شرکت کنندگان در رفراندوم مجلس و آرای ذی النور کاملا روشنگر حقیقت موجود هست !!!!!!!!!!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
30
18
هر چی روحانی میگه د.....چون گفت بیاید تو بورس اومدیم زندگیمون نابود شد.
سوران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
11
42
صلح بهتر از جنگ است ولی هر دو باید توسط انسانهای باسواد و با شعور و نترس و شجاع انجام شود .
برجام نشان داد که دولت صلاحیت مذاکره را ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
برجام تصمیم نظام نه دولت اگر دولت بود چرا در زمان دولت نور چشمی هاله نورانی انجام نشد؟
بازمانده دوران انقلاب 57
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
3
38
بعضی ها صحبت از رفراندوم برای ماندن روحانی در پست فعلی خود می کنند. مگر مردم بیکارند که برای تعیین تکلیف فردی که خودش پست فعلی را در حد یک آبدارچی می داند پای صندوقهای رای بروند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
عجب!!!!!!!!!!!!!!!!! چرا دو سوم پیام را حذف کردید؟!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Spain |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
رفراندوم برای ما است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
پس چرا کسی که ۳۰ سال در ارکان بالای نظام بود و همه چیز را میدانست کاندید شد و کلید نشان داد و چرا کسی که خود رئیس جمهور یا به قول شما ابدارچی بود هی تکراار میکرد و هنوز هم با تمام توان به قدرت چسبیده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
4
47
معصومه ابتکار بهتر از همه صلح را می فهمد چون او به خیرنگار آمریکایی گفت که همه گروگان ها را خواهیم کشت اکنون پسرش در امریکا گروگان است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
2
66
خداقل خانم ابتکار نباید صحبت از صلح کند چون ایشان با بالارفتن از سفارت آمریکا یک عمر خود و بچه های خود را عاقبت به خیر کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
بعد بچه هاش امریکا به دنیا اومدن. فقط بدبختیش
برای ملت هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
47
23
قافیه که برای اصلاح طلبان تنگ آید کارشان به جفنگ آید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
اگه چند روز از گشنگی بری سر تو سطل آشغالها بکنی
بعد میبینیم کی ......
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
پس کار اصلاح طلبا بوده سر در باله کردن
ال طا ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
12
18
مردم مظهر خدا هستند. امام ره
روحانی منتخب مردم است .
اهانت به منتخب اهانت به ملت است .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
19
19
مگه چند سال وقت ریاست جمهوری را مذاکره نگرفت نتیجه چی شد
مذاکره یا بلی گفتن
آمریکا خودش با ما در رابطه هسته ای خودش مذاکره می کنه وهمچنین در ارتباط با مسائل دیگرش
او از بمب هسته ای چند بار استفاده کرده باید خلع سلاح شود نه ما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
2
21
خواست انقلاب اسلامی رای ملت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
5
29
اگر مذاکره رای نیاورد می پذیرید یا مدعی تقلب در همه پرسی می شوید؟
دهدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
28
میزان رای ملت است آری ملت به معنای واقعی کلمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
5
25
چقدر تندرو هستید شما ؟؟؟ !!!!!! ملت دارند له میشن خب باید یه کاری صورت بگیره جناب ذوالنوری برید جنگ ما که جانمان فدای میهنمان شما چی؟؟
علی ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
15
9
من به آقای ذوالنور از یه جهت حق میدم. در هر جای دنیا رییس جمهور پس از شنیدن چنین حرفی استعفا میده. خب آقای روحانی ول کن پستشون نیستند و تلقی مسئولین از توهین متفاوت با سایر دنیاست. ذوالنور هم طرفشو میشناسه و از ابزارش استفاده میکنه.
ناشناس
|
Kuwait
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
9
25
اولا قالیباف وظیفه اش رو انجام نداد یا بهتر بگم عمدا نداد. دوما اینکه روحانی یا ریس جمهورهای قبلی و یا بعدی هیچ کار هستند و فقط بقول خودشون اجرا کننده هستن و تصمیمات کلی رو نمیگیرن و نمی تونن بگیرن پس دوستان زیاد جوش نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
افراد پشت پرده تصمیم گیرنده اند. حالا پیدا کن نخد سیاه رو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
پس چرا نامزد میشن....
چتین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
3
21
ذی النور منظورش این بود که از قدیم تا الان حرف مردم هیچ است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
15
با سلام ما مردم (ملت ) مردیم(مرده ) شما هم کار خودت انجام بده او ن کسی که میگی مردم تحمل می کنند بیا با هم جابجا بشیم
حقوق نگیر از امروز فکر کن اخراج شدی از کارت از زندگیت
این هم از آخر دولت امید
علی
|
United States of America
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
12
2
ذوالنوری چه کاره هست که برای رهبری تعیین تکلیف می کند؟ کسی که به رهبری "باید" می گوید سرباز ولایت نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
7
10
اونایی که میگن باید صلح کرد، دقت داشته باشن ما الان تو این هفت هشت سالی که روحانی اومده مثلا تو صلحیم، الان داریم چوب همین صلح ایشونو میخوریم، هیچکی از صلح بدش نمیاد مشکل اینه که این آقایون بلد نیستن صلح کنن، یه طوری صلح میکنن که هزینه اش از جنگ هم بالاتره، ما میجنگیدیم اینقدر اوضاعمون داغون نمیشد که اینا باصلحشون داغون کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
1
7
قبل از اعلام موضع خصمانه بهتر نبود به میزان توانایی خود فکر میکردید تا الان کاسه چکنم چکنم دست نمیگرفتید
ناشناس
|
Spain
|
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
11
اینها همه شعبده بازی های همیشگی قبل از انتخابات خودشان است و حواس مردم رو پرت کردن از مسائل واقعی جامعه است اینها گوشت همدیگر رو می خورند ولی استخوان های همدیگر رو دور نمی اندازند وارد اینگونه بازیها نشویم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
3
4
این دولت به اسم امید آمد و مثل سالهای گذشته ما مردم باز نامید شدیم. این بین یک چیز ثابت شد هر دولتی که باشد از هر گروه و جناحی، کاسه همان کاسه و آش همان آش. پس به قول حافظ: ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش - بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش.
قاسم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
3
9
سلام بر همگان. به اعتقاد من صلح ومذاکره اصلاح اموراست.چراکه نه؟قطعاً چنین افرادی روز رستا خیز از رستگار شوند گان هستند .ممنون .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
7
4
بخش اول توئیت آقای ذالنور خوب بود اما بحث اعدام را نباید مطرح می کرد.در واقع حرف خویش با حرف اعدام تحت الشاع قرار گرفت.
دوستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
4
هرکس عیب مرا به من بگو ید مرا خوشنود کرده است امام صادق ع از نظر مردم استفاده کنیم ایا ما مثل مردم ضیعف زندگی میکنیم ایا ماکاری کردیم که مردم راحت زندگی کنند راحت ازدواج کنند راحت کار داشته باشند. شاید یادمان رفته از هردری فقر بیاد تو ازهمان در ایمان میرود بیرون .بیاید برای رضای خدا باهم بشیم وکاری کنیم تا مردم شاد وسر بلند باشند یا علی
فولادوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
2
16
اگر مردم مهم هستند همه پرسی بزارید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
1
16
وقتی خانم ابتکار حرف از صلح میزنن بیشتر به فکر فرزندان خود در آمریکا هستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
6
12
تاکید میکنم رییس جمهور در این مملکت هیچ کاره است . هر کسی بیاید وضع ایران بدتر از روز قبل خواهد بود چون سیاست خارجه ما در دنیابر این ساختار بنا شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
15
4
اگر مذاکره را به رفراندوم بگذارید ، لابد بعد چیزهای دیگر را باید به رای مردم گذاشت ، مگر الکی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
8
5
حداقلی ها صلح که نمیکنن جنگم بشه ما بدبختارو میندازن جلو؛ نه توان موندن داریم نه پای رفتن از همه جا هم داره برامون میباره؛جوونیمون که رفت نهایت یه ۲۰؛۳۰ سالی زنده بمونیم ولی خدایی این زندگی نشد فقط حقارت کشیدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
20
7
با کمی بررسی و تامل میتوان فهمید که دولت مظلوم و مردمی حسن روحانی کمترین نقش را در مشکلات امروز کشور دارد تندروها و انحصارطلبان عامل اصلی این مشکلات هستند و می خواهند آخرین پایکاه مردم (ریاست جمهوری ) هم دست خودشان باشد .
یک خانم ایرانی
|
Germany
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
2
14
ما جنگ نمی خواهیم بر ای ملت ایران کرونا و گرانی بس است جنگ هم بشودجز افراد بیگناه غیر نظامی کسی صدمه نخواهد دید
امیری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
22
11
مردم نتایج اسفبارهفت سال صلح رادیدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
هشت سال شما را هم قبلا دیده بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
13
چرا الکی حرص و جوش میخورید. پر واضح است موضوع را به رای نمیگذارند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
11
13
اگه صلح و آرامش میخوایم راهش هر چی باشه این نیست که بریم جلوی یه حکومت زانو بزنیم وبگیم تو برای ما تعیین تکلیف کن سلاحمونو بگیر نفتمون مال تو. بعدشم لبخند بزنیم و به بی غیرتی خودمون افتخار کنیم،
نه شعار دادن خوبه و ریاکاری ونه به خاک افتادن مقابل زورگو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
1
4
آقی واعظی تازه نوبت شما رسیده 5 سال به منتقدین توهین کردید هر کسی حرفی زد خفه اش کردید حالا دنبال نوبت می گردید ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
3
5
مخالف مذاکره ای هستم که منافع مردم درنظر گرفته نمیشه و فقط منافع عده ای خاص رو در نظر دارن. مذاکره خصوصا با بایدن اصلا به نفع مردم ایران نخواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
3
5
یعنی ترامپ اهل پایداری بر صلح و توافق هستش؟ به نظرم پیشنهاد اصلاح طلبان برای صلح با ترامپ دیگر ساده لوحی نیست خیانت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
6
5
صلح با چه کسی ؟ صلح از سر ضعف یا قدرت ؟
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
1
2
بعد جندسال یک جنگ درست حسابی بدک نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
3
5
اینایی که میگن رفراندوم، خب حسنم نتیجه انتخاباته دیگه، وضعمونم الان بهشته
م.م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
1
3
به چه زبانی بگیم نه تنها جنگ نمیخایم بلکه زندگی خوب وشرافتمند برا همه میخواهیم نمیشه که یک عده بخورند ویک عده تحت فشار باشن کمک مومنانه حق مردم آبرودار نیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
1
4
توی ایران بایدخیلی ازدردهاومشکلات مردم به رفراندوم گذاشته بشه اگه اگرحرف مردم مهم باشه؟؟؟
خوب بخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
0
2
مذاکره باامریکافقط روی دوروزو است
اول بردموشکهایتان را کاهش بدید
دوم انرژی هسته ای نداشته باشید
خب آیا این مذاکره عاقلانه است
خیر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین