کد خبر: ۶۸۰۴۵۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷
پیروزی جو بایدن در ایالت‌های جورجیا و آریزونا

جمع آرای جو بایدن به ۳۰۶ رسید/ ترامپ همچنان معترض/ نهادهای انتخاباتی آمریکا: مدرک تقلبی وجو ندارد

جو بایدن نخستین نامزد دموکرات است که از سال ۱۹۹۲ تاکنون در جورجیا پیروز می‌‎شود. این ایالت که یکی از پایگاه‌های مهم جمهوری‌خواهان آمریکاست در چند دهه اخیر متهم به سرکوب آرای سیاه‌پوستان و اقلیت‌ها بود.
جمع آرای جو بایدن به ۳۰۶ رسید/ ترامپ همچنان معترض/ نهادهای انتخاباتی آمریکا: مدرک تقلبی وجو ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

یک هفته پس از اعلام پیروزی جو بایدن در ایالت پنسیلوانیا که او را به عنوان رئیس جمهوری منتخب آمریکا معرفی کرد، برآورد نتایج همه ایالت‌ها عصر جمعه، ۱۳ نوامبر، مشخص شد و جو بایدن با گرفتن آرای الکتورال جورجیا مجموع آرای خود را به ۳۰۶ رساند، اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همچنان به نتایج معترض است و مردم را به تظاهرات تشویق کرده است.

نتیجه انتخابات در جورجیا بسیار نزدیک بود؛ بنابراین اعلام شد که طبق قوانین ایالتی آرا دوباره شمرده شود. اما اکنون مسئولان ایالتی انتخابات می‌گویند به نظر نمی‌آید بازشماری آرا نتیجه را به نفع ترامپ تغییر دهد. این ایالت ۱۶ رای الکتورال دارد. این اولین بار است که از سال ۱۹۹۲ یک نامزد دموکرات آرای الکتورال ایالت جورجیا را به دست می‌آورد.

جمع آرای جو بایدن به ۳۰۶ رسید| ترامپ همچنان معترض

آقای ترامپ که در یک هفته گذشته با خبرنگاران سخن نگفته بود، در مصاحبه با نشریه واشنگتن اگزمینر که امروز، جمعه ۱۳ نوامبر، منتشر شده گفته بود به بازشماری آرا در جورجیا امیدوار است. آقای بایدن با ۱۴ هزار رای در جورجیا پیش است و مسئولان جورجیا می‌گویند احتمال این که شمارش دستی نتایج را عوض کنید، بسیار بعید است. هم‌زمان برآورد بی‌بی‌سی از ایالت کارولینای شمالی هم نشان می‌دهد که دونالد ترامپ ۱۵ رای الکتورال این کالج را به دست آورده است.

به این ترتیب با وجود آنکه شمارش آرا ادامه دارد، برآورد تمام ایالت‌ها مشخص شده و بر این اساس آرای الکتورال جو بایدن ۳۰۶ و آرای الکتورال دونالد ترامپ ۲۳۲ برآورد شده است.

این دو عدد دقیقا برعکس نتیجه انتخابات چهار سال پیش برای نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه است. در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون به عدد ۲۳۲ رسید و دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه ۳۰۶ رای الکتورال به دست آورد.

دقایقی پیش از اعلام این نتایج، آقای ترامپ در توییتی بار دیگر ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرد و گفت "حمایت‌های فوق‌العاده مخصوصا تظاهرات خودجوش که در تمام کشور شکل می‌گیرد، دلگرم کننده است." او گفت که ممکن است به تظاهرات روز شنبه در واشنگتن دی سی سر بزند.

همچنین جمهوری‌خواهان روز، جمعه ۱۳ نوامبر، از شکایت خود در ایالت آریزونا انصراف دادند. در ایالت پنسیلوانیا هم یک تیم حقوقی که به نمایندگی از ستاد آقای ترامپ شکایت علیه نتیجه انتخابات در این ایالت را طرح کرده بود، از ادامه این دعوی صرف‌نظر کرده است.

فشارها بر آقای ترامپ برای پذیرش نتیجه انتخابات به نفع جو بایدن ادامه دارد اما او همچنان بدون ارائه شواهدی می‌گوید در انتخابات تقلب شده است.

کمیته‌ای متشکل از مقام‌های ارشد وزارت امنیت داخلی، کمیسیون انتخابات، و مقام‌های ایالتی آمریکا ادعای دونالد ترامپ در مورد 'تقلب ' در انتخابات را رد کرده و گفته‌ که انتخابات ۲۰۲۰ "مطمئن‌ترین رای‌گیری در تاریخ آمریکا" است.

جو بایدن نخستین نامزد دموکرات است که از سال ۱۹۹۲ تاکنون در جورجیا پیروز می‌‎شود. این ایالت که یکی از پایگاه‌های مهم جمهوری‌خواهان آمریکاست در چند دهه اخیر متهم به سرکوب آرای سیاه‌پوستان و اقلیت‌ها بود

شیرینی برآورد پیروزی جو بایدن در ایالت جورجیا برای دموکرات‌ها از شوقی که پنسیلوانیا برایشان داشت کمتر نیست - بلکه بیشتر است.

چرا که آنها حالا با اتکا به پیروزی در آریزونا و جورجیا می‌توانند به جمهوری‌خواهان بگویند نه تنها سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسن را پس گرفتند، بلکه دو ایالت مهم جمهوری‌خواه را هم تصرف کرده‌اند.

در حقیقت دموکرات‌ها حالا مدعی‌اند که نه تنها دیوار آبی شمال-مرکزی را ترمیم کردند که دو برج مهم قلعه قرمز جمهوری‌خواهان در جنوب را هم تخریب کرده‌اند.

حالا جو بایدن حتی بدون احتساب ۲۰ رای الکتورال پنسیلوانیا هم (که مورد اعتراض شدید - اما بدون شواهد و مدارک- آقای ترامپ است) با ۲۸۶ رای پیروز انتخابات است. این ادامه ادعاهای - بدون شواهد- دونالد ترامپ و ستاد او برای "تخلف انتخاباتی" را سست‌تر خواهد کرد چرا که اکنون برآوردها در دو ایالت جمهور‌ی‌خواه جو بایدن را پیروز معرفی کرده‌اند.

در آریزونا، نه تنها جو بایدن پیروز انتخابات شد، بلکه مارک کلی، فضانورد سابق ناسا، با شکست سناتور مارتا مک‌سالی جمهوری‌خواه، دومین کرسی سنای این ایالت را هم به اردوی دموکرات‌ها برد تا آریزونا ۲۰۲۰ کاملا آبی شود.

اما در جورجیا این نبرد هنوز ادامه دارد. انتخابات سنای این ایالت که امسال هر دوی آنها به رای گذاشته شده بود به دور دوم کشیده شده است.

کلی لافلر و دیوید پوردو، دو سناتور جمهوری‌خواه جورجیا نتوانستند در جریان رای گیری سوم نوامبر به حد نصاب ۵۰ درصد آرا برسند و اکنون باید روز پنجم ژانویه سال آینده (۲۰۲۱) برای حفظ کرسی‌های خود یک بار دیگر با رافائل وارناک و ژان اساف دموکرات مبارزه کنند.

جدالی که به احتمال بسیار زیاد یکی از گران‌ترین کارزارهای سنا در تاریخ آمریکا را رقم خواهد زد و کسانی چون استیسی آبرامز و کارول اندرسون، فعالان مبارزه با سرکوب رای در جورجیا را دوباره در کانون توجه قرار خواهد داد.

چنانچه دموکرات‌ها بتوانند هر دو کرسی سنا در جورجیا را تصاحب کنند، شمار آنها در مجلس سنا به عدد ۵۰ کرسی خواهد رسید که برابر با جمهوری‌خواهان خواهد شد و آن وقت کامالا هریس، معاون منتخب ریاست جمهوری که بنابر قانون "رئیس سنا" است خواهد توانست با یک حق رای، بن بست ۵۰-۵۰ در سنا را به نفع دموکرات‌ها بشکند.

به این ترتیب جورجیا که امروز با واریز آرای الکتورال آن به حساب جو بایدن او را به عدد ۳۰۶ رای الکتورال رساند(دقیقا برابر همان عددی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ کسب کرد)، حالا آخرین خاکریز جمهوری‌خواهان برای حفظ اکثریت مجلس سنا خواهد بود.

به همین دلیل است که بسیاری از ناظران می‌گویند رهبران جمهوری‌خواه چون میچ مک‌کانل (رئیس سنا) و لیندسی گراهام از تبریک گفتن به جو بایدن طفره می‌روند چرا که هنوز به دونالد ترامپ و هیجان و التهاب در میان هواداران پرحرارت او دست‌کم تا پنجم ژانویه نیاز دارند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
4
2
جوبایدن صد در صد شد .
تبریک همه کشور ها با عنوان مدیر مالی جهان اغاز
کیومرث
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
2
2
چون اعلب خبره های مالی و مغزی همه کشورها به ایالات
متحده مهاجر شده
به ریس امریکا به عنوان ریس جهان تبریک می گویند ِ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
1
2
بنظرمن ايران فقط دو شرط براي بازگشت آمريکا به برجام بايد بگذارد:

1- رفع تحريم هايي که پس از خروج آمريکا ازبرجام اعمال شده اند

2- سلب امکان فعال سازي مکانيزم ماشه توسط آمريکا
ایرانی غیرتمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
0
0
فقط بشماریدچندبارکلمه آقارابرای ترامپ به کاربرده اید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین