کد خبر: ۶۸۸۸۵۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
ایران اعلام کرده که غنی‌سازی اورانیوم خود را به سطح ۲۰ درصد خواهد رساند

شکست سیاست ترامپ در قبال ایران؛ جو بایدن چه خواهد کرد؟

حوزه امنیت ملی امریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شدت آسیب دیده است. در حوزه داخلی، دوست و دشمن امریکا می‌دانند که این کشور آسیب دیده است. شیوع کرونا، آسیب دیدن اقتصاد و شکاف‌های سیاسی ایجاد شده قابلیت امریکا برای ایفای نقش در خارج از مرز‌ها را محدود ساخته‌اند. استراتژی ترامپ در قبال ایران یک شکست واقعی بود.
شکست سیاست ترامپ در قبال ایران؛ جو بایدن چه خواهد کرد؟
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا اخیرا درباره ترو ژنرال سلیمانی توئیت‌هایی غیردقیق و غیر دیپلماتیک را منتشر کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ "سامانتا وینوگراد" تحلیلگر حوزه امنیت ملی شبکه خبری "سی ان ان" در مقاله‌ای در سایت آن شبکه خبری درباره سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در قبال ایران، این سیاست را شکست خورده دانسته و می‌نویسد: "پمپئو اخیرا مدعی شده که جهانی که امروز در آن زندگی می‌کنیم امن‌تر از چهار سال قبل است. این ادعایی نادرست است. امریکایی‌ها روزانه بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کنند. امریکایی‌ها تحت حملات سایبری قرار دارند. تنش امریکا با ایران رو به افزایش بوده است. پمپئو درصدد است با توئیت‌هایش میراث و دستاوردی برای خود بسازد در حالی که در واقعیت او دستاوردی نداشته است.

واقعیت آن است که حوزه امنیت ملی امریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ به شدت آسیب دیده است. در حوزه داخلی، دوست و دشمن امریکا می‌دانند که این کشور آسیب دیده است. شیوع کرونا، آسیب دیدن اقتصاد و شکاف‌های سیاسی ایجاد شده قابلیت امریکا برای ایفای نقش در خارج از مرز‌ها را محدود ساخته‌اند. استراتژی ترامپ در قبال ایران یک شکست واقعی بود.

این شبکه خبری مدعی شده است: گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران موشک‌هایش را به عراق انتقال داده تا حمله‌ای احتمالی به منافع امریکا داشته باشد. این موضوع یعنی افزایش خطر برای نیرو‌های امریکایی که مسبب آن، استراتژی بد ترامپ در قبال ایران بوده است.

برخلاف تصور ترامپ، با ترور ژنرال سلیمانی دست ایران از منطقه کوتاه نشد. پس از خروج امریکا از برجام با فرمان ترامپ در سال ۲۰۱۸ پمپئو دوازده شرط را برای ایران تعیین کرد که در حوزه‌هایی غیر مرتبط با برنامه اتمی ایران بودند. او بازگشت امریکا به میز مذاکره را مشروط به رعایت این شروط از سوی ایران دانست.

دولت ترامپ تحریم‌ها علیه ایران برای فشار بر آن کشور را اعمال کرد. این استراتژی، اما ناکارآمد بود. ایران شروط را نپذیرفت و مذاکراتی آغاز نشد. در عوض، تهدیدات از سوی ابران علیه امریکا تشدید شدند. قابلیت‌های اتمی ایران در طول ریاست جمهوری ترامپ تقویت شدند.

ایران اخیرا اعلام کرده که غنی سازی اورانیوم خود را به سطح ۲۰ درصد خواهد رساند که بیش از سقف ۳.۶۷ درصد غنی سازی طبق مفاد برجام است.

بدون مذاکره، وضعیت شکننده‌تر شد و عملیات مخفیانه علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و برنامه هسته‌ای آن کشور انجام شد. علاوه بر آن، فخری‌زاده یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران در ماه نوامبر ترور شد. نیرو‌های مورد حمایت ایران در عراق حملات موشکی علیه منافع امریکا را متوقف نکرده‌اند. وزارت خارجه امریکا در آستانه سالگرد ترور ژنرال سلیمانی به کارکنان خود در سفارت آن کشور در بغداد هشدار امنیتی داد.

علیرغم آنکه تحریم‌ها و شیوع کرونا بر تامین مالی گروه‌های عراقی توسط ایران تاثیرگذار بوده و کمک‌رسانی مالی ایران به این گروه‌ها را کاهش داده اما این گروه‌ها کماکان فعال هستند.

سی ان ان مدعی شده است: ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ حملات سایبری خود را نیز افزایش داد؛ از جمله این اقدامات می‌توان به اقدامات ضد اطلاعاتی ایران و تولید محتوای ضد امریکایی در رسانه‌های اجتماعی پیش از انتخابات امریکا اشاره کرد.

"جو بایدن" اکنون با تهدیدات ایران مواجه است. او می‌تواند با تکیه بر گزارش‌های نهاد‌های اطلاعاتی امریکا سیاستگذاری کند و نه مانند ترامپ برپایه گزارش‌های شبکه خبری "فاکس‌نیوز". بایدن با بازگرداندن امریکا به برجام نمی‌تواند معجزه کند با این وجود، با بازگشت به برجام می‌تواند تهدیدات را کاهش دهد و به طور نزدیک با متحدان امریکا کار کرده و از شدت تنش ایجاد شده در منطقه که در دوره ترامپ به شدت افزایش یافته بکاهد".

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
خشت کج هزاران نویسنده و رسانه تبلیغ راستی کنند .
تا ثریا.....
رودسری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
0
شکست ترامپ ارزش ریال رابالا میببرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
1
چرا ما که پیروز شدیم روز بروز بدبخت تر می شویم
ناشناس
|
France
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
صلح تاریخی اسراییل با کشورهای عربی را یادتون رفت؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین