کد خبر: ۷۰۲۱۵۴
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۹

برای حفظ سلامت این اعداد را به خاطر بسپارید

غلات کامل شامل جو دوسر، کینوآ، برنج قهوه‌ای و نان سبوسدار می‌شود. این مواد غذایی فیبر دارند و می‌توانند ریسک بیماری قلبی را کاهش بدهند، قند خون را کنترل کنند و سلامت گوارش را بهبود بدهند.
برای حفظ سلامت این اعداد را به خاطر بسپارید
آفتاب‌‌نیوز :

ثابت شده که برخی اعداد نشان دهنده وضع سلامت شما هستند، این اعداد همه چیز از کنترل فشار خون تا حفظ سلامت قلب را به شما نشان می‌دهند.

فشار خون‌تان باید ۱۲۰ روی ۸۰ باشد

فشار خون بالا به این دلیل که معمولا علامتی ندارد، به عنوان قاتل خاموش مطرح است. فشار خون بالای کنترل نشده می‌تواند به سلول‌های دیواره‌ی رگ‌ها و عروق آسیب بزند یا در ناحیه‌ی تجمع پلاک، پارگی‌های ریزی ایجاد نماید و موجب انسداد عروق و یا سایر مشکلات قلبی و عروقی شود.

فشار خون بالا به عضلات قلب نیز فشار وارد می‌کند، اما این فقط قلب‌تان نیست که از فشار خون بالا آسیب می‌بیند. ریسک سکته مغزی، نارسایی کلیوی و مشکلات چشمی نیز با فشار خون بالا افزایش می‌یابد. فشار خون ایده آل، چیزی حدود ۱۲۰ روی ۸۰ میلی متر جیوه است، اما فشار خون نرمال یک طیف دارد. بالاترین حد فشار خون برای حداقل بودن خطراتی که سلامتی را تهدید می‌کنند، ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه است. ورزش کافی و منظم، کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی، کاهش استرس و محدود کردن مصرف کافئین می‌تواند کمک‌تان کند فشار خون‌تان را در طیف نرمال حفظ کنید.

هر شب باید ۷ تا ۸ ساعت بخوابید

توصیه شده است که افراد بزرگسال هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابند، اما بیشتر افراد خواب شبانه‌ی بسیار کمتری دارند. کمبود خواب منجر به افزایش ریسک چاقی، دیابت نوع دوم، بیماری قلبی، افسردگی و حتی مرگ می‌شود. کسر خواب، عوارض منفی زیادی برای مغز نیز دارد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیشتر در معرض انتخاب‌های ناسالم غذایی و افکار مداخله آمیزند که سبب افسردگی و اضطراب خواهد شد. مطالعه‌ای نشان داده حتی یک یا دو ساعت کم خوابی می‌تواند ریسک تصادف اتومبیل را دو برابر نماید.

روزی ۳ وعده غلات کامل بخورید

غلات کامل شامل جو دوسر، کینوآ، برنج قهوه‌ای و نان سبوسدار می‌شود. این مواد غذایی فیبر دارند و می‌توانند ریسک بیماری قلبی را کاهش بدهند، قند خون را کنترل کنند و سلامت گوارش را بهبود بدهند.

در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید

داشتن تحرک بدنی یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌های مزمن است و محققان دریافته‌اند شما باید دست کم ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش کنید تا نتیجه بگیرید، مثلا از بیماری قلبی و سرطان و سکته مغزی و پوکی استخوان مصون بمانید. ضمنا، ورزش و فعالیت بدنی از جنبه‌ی روحی و روانی نیز فوایدی برای‌تان دارد و از اضطراب و افسردگی‌تان کم می‌کند. می‌توانید پنج بار در هفته و هر بار دست کم ۳۰ دقیقه تمرین و ورزش کنید.

کلسترول ‌تان کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد

اگر در حال حاضر بیماری عروق کرونر یا دیابت دارید، طبق توصیه کارشناسان باید سالانه چکاپ شوید. برای حفظ سطح مطلوبی از کلسترول در خون‌تان، آجیل و اوت میل و ماهی چرب بخورید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین