کد خبر: ۷۱۴۵۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

کاهش سریع وزن در رژیم غذایی منجر به تخریب بافت عضلات می‌شود

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با هشدار نسبت به کاهش وزن در بازه زمانی کوتاه،‌ گفت: کاهش وزن سریع خطرناک و نشانه از بین رفتن بافت عضله یا آب بدن است؛ بنابراین هرگز برای رسیدن به وزن ایده آل نباید از رژیم های سفت و سخت و سریع استفاده کنیم.
کاهش سریع وزن در رژیم غذایی منجر به تخریب بافت عضلات می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر گلبن سهراب افزود: بهترین روش لاغری استفاده از تمام گروه های غذایی شامل نان، غلات، سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، گوشت قرمز و سفید و تخم مرغ است.

وی با بیان این که استفاده از پروتئین های گیاهی به دلیل دارا بودن فیبر بالا می تواند به میزان قابل توجهی در سلامت و کاهش اشتها اثرگذار باشد، اظهار داشت: حبوبات فیبر بالایی دارند و در مقابل منبع مناسبی از پروتئین ها نیز به حساب می آیند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: گنجاندن مقادیر مشخصی از پروتئین گیاهی، میوه و سبزیجات و غلات سبوس دار در سبد غذایی می تواند گزینه مناسبی برای اصلاح سبک زندگی و رسیدن به وزن ایده آل باشد.

وی تصریح کرد: حبوبات به ما کمک می کنند احساس سیری بیشتری داشته باشیم، بنابراین رژیم هایی که پروتئین و فیبر بالایی دارند انتخاب های مناسبی برای کمک به حفظ سلامتی و کاهش وزن هستند.

سهراب، استفاده از منابع غنی از فیبر را در برنامه غذایی مورد تاکید قرار داد و گفت: باید سعی کنیم سهم این گروه از مواد غذایی را بیشتر در رژیم غذایی خود بگنجانیم.

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر این که در بسیاری از مواقع ممکن است بدن ما حس سیری و گرسنگی را اشتباه کند، گفت: خوردن مایعاتی که حاوی کالری نیستند خیلی به ما کمک می کند تا در طول روز و برنامه غذایی، در برنامه کاهش وزن کمتر احساس گرسنگی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: باید بطری آب همراه داشته باشید توصیه می شود به آن مقداری تخم شربتی یا دانه های چیا را اضافه کنید تا همراه استفاده از مایعات، فیبرهای مفید نیز وارد بدن شوند.

وی ادامه داد: سعی کنید به آب شکر و مواد شیرین کننده اضافه نکنید و از عرقیات گیاهی همانند بیدمشک یا بهار نارنج که به بهبود طعم آب کمک می کنند، استفاده کنید.

سهراب در ادامه با بیان این که بسیاری از افراد عادت غذایی همچون ریزه خواری یا مصرف تنقلات را در روز دارند عنوان کرد: بهتر است این افراد دمنوش های گیاهی حاوی آنتی اکسیدان و تنقلات سالم مثل توت خشک، خرما یا کشمش را به برنامه غذایی خود وارد کنند.

وی گفت: استفاده از مواد غذایی جامد می تواند به میزان قابل توجهی در احساس سیری نقش داشته باشد. بنابراین بهتر است به جای مصرف نوشیدنی های پرکالری و شیرین از خوراکی های جامد سالم همانند سیب یا هویچ یا حتی کمی نان سبوس دار برای رفع گرسنگی استفاده کنید.

این متخصص تغذیه کاهش وزن تدریجی را بهترین نوع رژیم لاغری و سبک زندگی سالم دانست و افزود: بسیاری از افراد دارای اضافه وزن یا درجاتی از چاقی، بدون این که توجه کنند که حجم بالای توده بدنی در چه بازه زمانی ایجاد شده، سعی دارند خیلی سریع به وزن ایده آل برسند. توصیه متخصصان مبنی بر این اصل قرار دارد که دربازه زمانی کوتاه اقدام به کاهش وزن نکنید؛ چرا که بدن انسان از ترکیبی از استخوان، عضله و بافت چربی تشکیل شده و نکته ای که باید در رژیم کاهش وزن مد نظر باشد کاهش بافت های چربی اضافه است.

وی با بیان این که چربی را نمی توان با سرعت بالا از بین برد، گفت: هفته ای یک کیلو کاهش وزن تا رسیدن به حد مطلوب برای افراد دارای اضافه وزن توصیه می شود.

سهراب هشدار داد: کاهش وزن سریع خطرناک و نشانه از بین رفتن بافت عضله و یا آب بدن است. بنابراین هرگز برای رسیدن به وزن ایده آل نباید از رژیم های سفت و سخت و سریع استفاده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین