کد خبر: ۷۴۱۱۷۸
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹

این ویتامین استرس را ضربه فنی می‌کند

یافته‌ها نشان می‌دهند که مکمل‌های امگا ۳ تغییر نسبتاً ساده‌ای است که افراد می‌توانند ایجاد کنند، به گونه‌ای تأثیر مثبتی در شکستن زنجیره بین استرس و اثرات منفی سلامتی داشته باشد.
این ویتامین استرس را ضربه فنی می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه مکمل‌های حاوی ۲.۵ گرم امگا ۳ بهترین کمک به بدن برای مقاومت در برابر اثرات مخرب استرس است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف مکمل امگا ۳ ممکن موجب افزایش محافظت در سطح سلولی مغز شده و نتیجتا استرس را کاهش دهد.

امگا ۳ با سرکوب آسیب و افزایش محافظت در سطح سلولی در طول و بعد از یک رویداد استرس‌زا، به کند کردن اثرات پیری کمک کند.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو دریافتند که مصرف روزانه مکمل‌های حاوی ۲.۵ گرم امگا ۳ بهترین کمک به بدن برای مقاومت در برابر اثرات مخرب استرس است.

در آزمایشی که بدین منظور ترتیب داده شد، شرکت‌کنندگانی که مکمل‌های امگا ۳ مصرف می‌کردند، هورمون استرس زای کورتیزول و سطوح پایین‌تری از پروتئین پیش‌التهابی را طی یک رویداد استرس‌زا در آزمایشگاه تولید کردند.

امگا ۳ به فرایندی که محققان آن را «انعطاف‌پذیری استرس» می‌نامند کمک کردند. کاهش آسیب در هنگام استرس و پس از استرس حاد، فعالیت ضد التهابی پایدار و محافظت از اجزای سلولی که در نتیجه پیری، کوچک‌تر می‌شوند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که مکمل‌های امگا ۳ تغییر نسبتاً ساده‌ای است که افراد می‌توانند ایجاد کنند، به گونه‌ای تأثیر مثبتی در شکستن زنجیره بین استرس و اثرات منفی سلامتی داشته باشد.

مکمل‌های امگا ۳ نسبت مصرف اسیدهای چرب را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که به حفظ بخش‌های کوچک DNA در گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند.

در ادامه‌ آزمایش یاد شده، پس از چهار ماه استفاده از مکمل‌ها، ۱۳۸ شرکت‌کننده در تحقیق، ۴۰ تا ۸۵ ساله، آزمایشی ۲۰ دقیقه‌ای را انجام دادند که ترکیبی از یک گفتار و یک تکلیف تفریق ریاضی است که به طور قابل اعتمادی پاسخ استرس التهابی ایجاد می‌کند.

نتایج حاصل از نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان نشان داد که امگا ۳ از هرگونه تغییر در سطح تلومراز یا پروتئینی که التهاب را در دو ساعت پس از تجربه استرس حاد شرکت‌کنندگان کاهش می‌دهد، جلوگیری می‌کند. اما افرادی که به آن‌ها به جای امگا ۳ قرص‌های دارونما استفاده کرده بودند، مکانیسم‌های ضد استرسی خود را از دست دادند.

به گفته محققان با کاهش التهاب ناشی از استرس، امگا ۳ ممکن است به مختل کردن ارتباط بین استرس مکرر و علائم افسردگی کمک کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که افرادی که واکنش التهابی بالاتری نسبت به یک عامل استرس‌زا در آزمایشگاه دارند ممکن است در طول زمان علائم افسردگی بیشتری داشته باشند.

هرکسی که افسرده است التهاب تشدید شده ندارد – تقریباً یک سوم از افراد افسرده اینگونه هستند. این امر به توضیح اینکه چرا مکمل امگا ۳ همیشه منجر به کاهش علائم افسردگی نمی‌شود کمک می‌کند. اگر التهاب شدید ندارید، امگا ۳ ممکن است مفید نباشد. اما برای افرادی که افسردگی دارند، نتایج نشان می‌دهد که امگا ۳ مفیدتر است.

دوز ۲.۵ گرمی امگا ۳ بسیار بالاتر از آن چیزی که اکثر مردم به طور روزانه استفاده می‌کنند، اما شرکت کنندگان در مطالعه هیچ نشانه‌ای از مشکل داشتن این مکمل‌ها را نشان ندادند.

منبع: فرادید

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین