کد خبر: ۷۵۷۰۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲

موقع خانه‌تکانی مراقب این "مواد خطرناک" باشید!

یک متخصص پوست و مو با اشاره به خطرات و آسیب های مواد شوینده برای پوست، توصیه کرد افراد در زمان خانه تکانی حتما موقع استفاده از این مواد برخی نکات ایمنی را رعایت کنند.
موقع خانه‌تکانی مراقب این
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علی ابراهیمی با اشاره به انجام خانه تکانی در روزهای پایانی سال، گفت: در این رسمی که هرساله در روزهای پایانی سال انجام می شود، استفاده از مواد شوینده به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

وی افزود: این افزایش مصرف درحالیست که این مواد خطرناک و آسیب رسان برای پوست هستند و افراد باید هنگام استفاده از آنها رعایت برخی نکات ایمنی را داشته باشند.

ابراهیمی افزود: تاثیر این مواد بطور معمول به آهستگی خود را نشان می دهد و استفاده زیاد از آنها در طولانی مدت لایه سطحی پوست که سد دفاعی بدن محسوب می شود را از بین می برد.

این متخصص پوست اظهار کرد: به تدریج و با استفاده از این مواد پوست دچار خشکی شده و با افزایش این خشکی فرد می تواند در معرض ابتلا به اگزمای پوستی قرار گیرد.

ابراهیمی گفت: افرادی که بصورت مرتب با مواد شوینده سرو کار دارند معمولا دچار اگزمای پوستی می شوند که خود را با علائمی مانند پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش و ترک کف دست نشان می دهد.

این متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: خطر این خشکی و اگزمای پوستی در پی استفاده بسیار از مواد شوینده در افرادی که از قبل مستعد خشکی پوست بوده و یا افرادی که مشکل تیروئید دارند، بیشتر است.

وی افزود: همچنین افراد کم سن و سال که پوست نازک تری داشته و همچنین افراد مسن که پوست حساس تری دارند هم بیش از سایر افراد در معرض خطر خشکی و اگزمای پوستی در پی استفاده از مواد شوینده قرار دارند.

ابراهیمی به برخی ابتکارات در خصوص استفاده از این مواد اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی افراد برای تمیزی بیشتر دست به ابتکار زده و برخی از این مواد شوینده را با هم ترکیب می کنند که بسیار خطرناک است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: ترکیب مواد سفید کننده و جرم گیر یا مواد شوینده و مواد سفید کننده می تواند موجب تولید گاز کلر شود که بسیار برای دستگاه تنفسی از حنجره گرفته تا ریه خطرناک است و توصیه می شود افراد از انجام این کار جدا خودداری کنند.

ابراهیمی گفت: با توجه به این خطرات، اولین توصیه در ایام خانه تکانی این است که افراد استفاده از مواد شوینده را به حداقل برسانند، بطور مثال خیلی از ظروف و سطوح نیاز به شست و شو ندارند و تنها با یک گردگیری و دستمال کشیدن می توان آنها را تمیز کرد.

وی افزود: از طرفی افراد باید هنگام استفاده از مواد شوینده از دستکش استفاده کرده و تماس پوست خود را با مواد شوینده به حداقل برسانند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استفاده طولانی مدت از دستکش های پلاستیکی موجب تعریق پوست دست می شود، توصیه می شود افراد حتما زیر دستکش های پلاستیکی از یک دستکش نخی ساده استفاده کنند.

این متخصص پوست استفاده مرتب از مرطوب کننده ها و چرب کننده ها را هم برای محافظت از پوست در برابر خشکی مفید دانست و افزود: توصیه می شود از این مواد پس از تمیز کردن و شستن دست ها و زمانی که هنوز مقداری رطوبت روی آنها باقی است صورت گیرد که تاثیرگذاری آن بیشتر شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین