کد خبر: ۷۶۵۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

سفره‌های رنگین افطار مناسب سلامت بدن نیست/ بهترین خوراکی‌های بین وعده افطار تا سحر

عضو انجمن علمی طب سنتی ایرانی با اشاره به مواد غذایی مناسب بین وعده افطار تا سحر، گفت: چیدن سفره های رنگین افطار برای سلامت بدن مناسب نیست.
سفره‌های رنگین افطار مناسب سلامت بدن نیست/ بهترین خوراکی‌های بین وعده افطار تا سحر
آفتاب‌‌نیوز :

الهام پارسا با اشاره به غذاهای مفید در وعده افطار و سحر از نگاه طب سنتی اظهار کرد: روزه داران در وعده افطار باید غذاها را به آرامی مصرف کنند و از درهم خوری بپرهیزند، چیدمان سفره های رنگین افطار مناسب وضعیت گوارش و سلامت بدن نیست.

وی با بیان اینکه در شروع افطار استفاده از نوشیدنی گرم مانند آب گرم با عسل و یا چای کمرنگ ایرانی با مقداری عسل پیشنهاد می شود، افزود: مصرف آب سرد به ویژه آب یخ در وعده افطار به شدت برای سیستم گوارش مضر است، همچنین برای ادامه افطار استفاده از نان سبوس دار به همراه انواع مرباها به ویژه عسل پیشنهاد می شود.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران به مصرف خرما در وعده افطار اشاره کرد و متذکر شد: خرما یک خوراک پرکاربرد در وعده افطار است اما کسانی که در مناطقی زندگی می کنند که در آن رویش خرما وجود ندارد باید از زیاده روی در مصرف خرما پرهیز کنند.

پارسا با بیان اینکه غذاهای سبک مانند سوپ رقیق با حبوبات کم، فرنی، شیربرنج، حریره بادام و یا انواع آش ها با حبوبات کم گزینه خوبی برای وعده افطار است، ابراز داشت: مصرف آش هایی با حبوبات زیاد برای سیستم گوارش مناسب نیست.

وی به غذاهای مناسب وعده سحر از نگاه طب سنتی اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان وعده سحر نباید حذف شود و روزه داران حتما باید این وعده را جزو برنامه غذایی روزهای ماه رمضان قرار دهند، بهترین خوراکی ها برای وعده سحر مصرف خورشت حاوی سبزیجات مانند خورشت کرفس، قورمه سبزی، کدو به همراه برنج موجب تأمین آب بدن در طول روز و تشنگی کمتر فرد روزه دار می شود.

عضو انجمن علمی طب سنتی ایران با بیان اینکه مواد سرخ کردنی مانند انواع مرغ ها، کوکوها و امثال آن برای وعده سحری مناسب نیستند، تأکید کرد: مواد غذایی که به همراه برنج ترکیب می شوند مانند شوید، لوبیا و غیره گزینه های مناسبی برای وعده سحری هستند.

پارسا با تأکید بر اینکه روزه داران باید از مصرف زیاد آب به ویژه آب سرد در وعده سحر پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: افراد در صورت تشنگی زیاد قبل از شروع وعده سحری آب با دمای گرم تر مصرف کنند و بعد از صرف کامل سحری از خوابیدن پرهیز کنند تا کمتر به مشکلات رفلاکس و گوارشی مبتلا شوند.

این متخصص طب سنتی ایرانی با اشاره به اینکه روزه داران در فاصله زمانی بین وعده افطار تا سحر بهتر است از میوه هایی مانند سیب استفاده کنند که خیلی طبع سردی ندارند، یادآور شد: مصرف برخی نوشیدنی ها مانند شربت سکنجبین، تخم شربتی و خاکشیر در این فاصله زمانی آب بدن را تأمین کرده و از تشنگی زیاد جلوگیری می کند.

وی مصرف زولبیا و بامیه در ماه رمضان را مضر دانست و افزود: این ماده غذایی در روغن فراوان سرخ شده و موجب عطش بیشتر در طول روز می شود و انرژی موردنیاز بدن را تأمین نمی کند، به روزه داران توصیه می شود در صورت میل به شیرینی استفاده از شیرنی های طبیعی مانند عسل، مویز، توت خشک و امثال آن را در دستور کار قرار دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین