کد خبر: ۷۸۸۰۶۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
سبزیجات سبز به‌دلیل مقدار فراوان ویتامین‌ها، فیبرها و موادمعدنی جزء خوراکی‌های سالم در رژیم غذایی روزانه محسوب می‌‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز :

این ترکیبات مفید نقش پیشگیرانه ای از ابتلا به بعضی بیماری‌ها دارند. کالری پایین سبزیجات سبز نیز مزیت دیگر آنها برای مصرف فراوان و بدون نگرانی از افزایش وزن است.

سبزیجات سبز منبع غنی از ریزمغذی‌های مهم برای سلامت بدن مانند ویتامین‌ها، فیبرها، آنتی‌اکسیدان‌ها و موادمعدنی هستند. همچنین، کلروفیل ترکیب خاصی است که در این مواد غذایی وجود دارد و عامل رنگ سبز آنهاست. مجموعه این ریزمغذی‌ها از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند و نیروی بدن را افزایش می‌دهد. البته کلروفیل در حد خیلی زیاد می‌تواند برای بدن سمی باشد. ارزش تغذیه ای سبزیجات سبز در کنار کالری بسیار پایین و احساس سیرکنندگی شان، آنها را گزینه مناسب برای کنترل وزن تبدیل می کند.

اسیدفولیک یکی از مهم‌ترین ریزمغذی‌های سبزیجات سبز است که برای خانم‌های باردار، شیرده و کسانی که مبتلا به مشکلات ایمنی بدن هستند، مفید خواهد بود. منیزیوم و پتاسیم نیز دیگر ترکیبات مغذی هستند و ویتامینC فراوان نیز تاثیر پیشگیرانه از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا دارد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که سبزیجات سبز را در رژیم غذایی شان گنجانده‌اند کمتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی هستند. این تاثیر به‌دلیل عدم‌وجود چربی است که از عروق خونی محافظت می‌کند.

سرشار از کلسیم و موثر در استحکام استخوان‌ها
سبزیجات سبز حاوی مقدار فراوانی کلسیم هستند که علاوه بر تاثیر بر استحکام استخوان‌ها، در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن نیز نقش دارند. کلسیم در تنظیم ریتم قلب، بهبود انتقال پیام‌های عصبی و پیشگیری از کم‌خوابی و گرفتگی عضلات موثر است. همچنین فرایندهای هورمونی و آنزیمی را نیز بهبود می‌بخشد. خانم‌ها در سنین یائسگی و سالمندان نیاز به مقدار بیشتری کلسیم دارند و باید منابع آن حتما در رژیم غذایی گنجانده ‌شود.

حفظ متابولیسم مطلوب بدن
سبزیجات سبز حاوی مقدار فراوان اسیدفولیک، منیزیوم و کلروفیل هستند که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارند. این ترکیبات به‌خصوص در عملکرد کبد و گوارش موثر هستند و از یبوست و بیماری‌های قلبی‌عروقی پیشگیری می‌کنند، در پاکسازی بدن نقش دارند، بینایی را بهبود می‌بخشند و برای سلامت جنین ضروری است. همچنین دریافت کافی این ترکیبات در حفظ سلامت استخوان‌‌ها، ماهیچه‌ها و دندان‌ها نقش دارد.

تقویت توانایی‌های شناختی
مطالعات نشان می‌‌دهد سبزیجات سبز تاثیرات مثبتی بر مغز دارد زیرا حاوی مقدار فراوانی لوتئین است. لوتئین خواص آنتی‌اکسیدانی و محافظ نورون‌ها را دارد و از همین‌رو قابلیت‌های شناختی را تقویت می‌کند. سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند اسفناج، بروکلی و کلم‌پیچ از این نظر غنی‌تر هستند. مطالعات نشان می‌دهد هرچه سطح لوتئین بیشتر باشد، نتایج تست‌ شناختی بهتر است و قشر خاکستری مغز نیز ضخیم‌تر است.

سرشار از ویتامینA
سبزیجات سبز به‌دلیل ویتامینA فراوان نیاز بدن به بتاکاروتن را تامین می‌کند که ریزمغذی اساسی برای بدن است. این ویتامین در حفظ سلامت سیستم اسکلتی، ترمیم پوست و مخاط، پیشگیری از بیماری‌های چشمی مرتبط با افزایش سن، بهبود توانایی بدن و پیشگیری از آسم نقش دارد و به تقویت ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

منبع: سلامت

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پرطرفدار ترین عناوین