کد خبر: ۷۹۶۲۱۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸

اتفاق ویژه؛ مناظره‌های تلویزیونی درباره «گشت ارشاد»

تلویزیون معمولاً در زمان انتخابات و صرفاً برای تهییج مخاطب به برگزاری مناظره‌های مختلف اقدام کرده است.
اتفاق ویژه؛ مناظره‌های تلویزیونی درباره «گشت ارشاد»
آفتاب‌‌نیوز :

اتفاقی که بسیاری از آن به عنوان سیاستی برای ترغیب و تهییج مخاطب برای شرکت در انتخابات یاد کرده‌اند. با این حال نفس مناظره درباره پدیده‌ها و موضوعات یکی از قالب‌های جذاب تلویزیونی بوده است که همیشه از طرف نخبگان و متخصصان روی برگزاری مستمر آن تاکید و اتفاق نظر بوده است.

در این شب‌ها که جامعه درگیر واکنش‌ها به حادثه تلخ درگذشت مهسا امینی است، غیر از اتفاقات خبری مرتبط با این حادثه یکی از وظایف تلویزیون همین پرداختن به حوزه‌های دیگر و حواشی و ریشه‌یابی‌هایی است که بتواند به اصلاح فرآیند‌ها یا آگاهی بخشی بیشتر مخاطبان بینجامد. تلویزیون اگرچه دیر، اما از چند شب پیش اقدام به برگزاری گفتگو‌هایی صریح با محور گشت ارشاد کرده است که اتفاقی مبارک برای رسانه ملی محسوب می‌شود.

گفتگو‌هایی که برای دور بودن از شائبه یک جانبه بودن و با تاکید بر بی‌طرفی به صورت مناظره برگزار شده است و از شخصیت‌های طیف‌های مختلف در آن دعوت به‌عمل آمده است.

برنامه شبکه خبر در قالب گفتگوی ویژه این مناظره‌ها را پیگیری می‌کند که یکی از قسمت‌ها با حضور غلامحسین کرباسچی، عبدالله گنجی و همراهی تلفنی صادق کوشکی بیشتر بازتاب یافت. گفتگویی که تحسین کلی رویداد را در فضای رسانه‌ای در پی داشت.

از طرف دیگر شبکه چهار سیما نیز این مناظره‌ها را به صورت ویژه و مستمر پیگیری می‌کند. مناظره‌های شبکه چهار در قالب برنامه «شیوه» پیش می‌رود که عطالله بیگدلی مجری آن است و در شب اول به بررسی ساختاری و قوانین مرتبط با حجاب با حضور جلیل محبی و سعید شریعتی فعال سیاسی پرداخت.

هر دو این مناظره‌ها با همه ضعف‌ها و قوت‌هایی که داشت اتفاق ویژه‌ای بود و بازتاب زیادی هم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت و اگر این روند ادامه پیدا کند و منحصر به یک دوره نباشد می‌تواند مرجعیت رسانه‌ای تلویزیون را احیا کند. مرجعیتی که معمولاً در بحران‌های جامعه به بازتاب خبری محدود مانده و کمتر سراغ چنین تحلیل‌ها و گفتگو‌هایی رفته است.

با وجود برخی نقد‌ها نسبت به کیفیت برگزاری این مناظره‌ها و کارکرد‌های آن در مواقع مواجهه با بحران‌های اجتماعی و امنیتی، به نظر می‌رسد باید از نفس اقدام رسانه ملی در این حوزه استقبال کرد. در چنین شرایطی ایراد نقد‌های تند و تیز و ذره‌بین گذاشتن بر روی نقاط ضعف چنین گفتگوهایی، کار را برای تهیه کننده و سازنده این برنامه دشوار می‌کند؛ برنامه‌سازانی که هم باید به مدیران خود پاسخگو باشند و هم در برابر فشار‌های بیرونی مقاومت کنند. نقد بی‌رحمانه در این مقطع جز حذف این قبیل تولیدات از آنتن عایدی دیگری نخواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین