کد خبر: ۸۳۴۸۳۳
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱

آیا روزه از نظر پزشکی برای بدن مفید است؟

یک متخصص تغذیه گفت: از نظر پزشکی و علمی فواید روزه برای سلامتی بدن به اثبات رسیده است.
آیا روزه از نظر پزشکی برای بدن مفید است؟
آفتاب‌‌نیوز :

سمیه مرادی اظهار کرد: از جمله این فواید می‌توان به کاهش فشار خون، سم‌زدایی، برطرف شدن بیماری‌های التهابی، کاهش قند خون و تجزیه چربی‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: بیشتر افراد روزه را به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی انجام می‌دهند اما فقط افراد کمی از فواید روزه برای سلامتی آگاه هستند.

مرادی تصریح کرد: اگر روزه‌داران تمام نکات ایمنی و پزشکی روزه را رعایت کنند روزه یک تمرین خوب برای حذف سموم بدن و کاهش قند و ذخایر چربی خون است.

این متخصص تغذیه افزود: معده و دستگاه گوارش از اعضای پرکار اندام آدمی است و با سه وعده غذا که معمول مردم است تقریباً در همه ساعات به هضم، تحلیل و جذب و دفع مشغول است و از طرفی روزه باعث می‌شود این اعضای بدن استراحت کنند و از افسردگی و کار مداوم مصون مانده و نیروی تازه‌ای بگیرند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر از ذخایر چربی که عوارض زیادی برای بدن دارند تحلیل رفته و کاسته می‌شود، روزه عادت غذا خوردن سالم رتا ترویج داده و ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

مرادی با اشاره به این‌که از فواید روزه برای سلامتی می‌توان تأثیر آن بر دستگاه گوارش نام برد، تصریح کرد: در حالت روزه اسید معده به جای غذا به وسیله صفرا خنثی می‌شود و از احتمال ایجاد زخم معده می‌کاهد، البته افراد روزه دار باید توجه داشته باشند که پرخوری عوارض زیادی برای دستگاه گوارش دارد چراکه روزه گرفتن کار این اندام را نرمال کرده و در نتیجه فعالیت‌های متابولیسمی را بهبود می‌بخشد.

این متخصص تغذیه با اشاره به تاثیر روزه گرفتن بر چربی بدن و خون، تصریح کرد: طی مطالعات صورت گرفته روزه گرفتن برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مفید است، چراکه میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم کرده و موجب افزایش میزان چربی مفید خون در بدن می‌شود، همچنین روزه گرفتن برای کاهش چربی‌های دور شکم مفید است.

وی بیان کرد: غذاهای آماده و فرآوری شده حاویه مقدار زیادی از مواد افزودنی هستند که ممکن است در بدن به مواد سمی تبدیل و در بدن به شکل چربی ذخیره شوند که در هنگام روزه گرفتن به ویژه در بازه زمانی زیاد به علت سوخت و ساز بدن و نیاز بدن به انرژی این چربی‌ها می‌سوزند و سموم آزاد می‌شوند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: کبد، کلیه و سایر ارگان‌ها در سم‌زدایی بدن نقش دارند، پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

وی ادامه داد: از دیگر فواید روزه بر سلامتی بدن می‌توان به کاهش وزن اشاره کرد، روزه‌داری با کاهش ذخایر چربی در بدن باعث کاهش وزن سریع می‌شود اما با این حال یک برنامه خوب برای کاهش وزن نیست، چراکه کاهش مصرف چربی و قند و افزایش مصرف میوه و سبزیجات برای رسیدن به کاهش وزن بهتر است.  

مرادی تصریح کرد: روزه گرفتن به طورمنظم باعث کاهش کلسترول، فشارخون و قند خون می‌شود و همچنین باعث کاهش میزان چربی در بدن شده و با کاهش قند خون خطر ابتلا به دیابت و اضافه وزن که جز عوامل خطر برای بیماری‌های قلبی است کاهش می‌یابد.

این متخصص تغذیه با اشاره به این‌که روزه فشار خون بالا را تعدیل می‌کند، بیان کرد: یکی از روش‌های غیر دارویی برای کاهش فشارخون اصلاح رژیم غذایی و کاهش مصرف چربی است، روزه کمک می‌کند تا خطر ابتلا به گرفتگی عروق توسط ذرات چربی کاهش می‌یابد.

وی تأکید کرد: روزه در حالت کلی برای افراد سالم علاوه بر اثرات معنوی و انجام وظیفه شرعی در سلامتی بدن هم نقش بسیار مهمی دارد، اما در صورتی که افراد درگیر بیماری خاصی هستند نیاز است برای روزه گرفتن حتماً با پزشک خود مشورت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین