کد خبر: ۹۲۹۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۲
در حال تکمیل...

سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم؛ صلاحیت کدام وزرا بررسی می‌شود؟

سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس آغاز شد، نمایندگان در این جلسه قرار است صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات را بررسی کنند.
سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم؛ صلاحیت کدام وزرا بررسی می‌شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم امروز -یکشنبه ۲۸ مردادماه- به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۲۸ تن از نمایندگان آغاز شد.

دیروز اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی بود و مسعود پزشکیان رئیس جمهور برای دفاع از ترکیب کابینه و تشریح برنامه‌های دولت در صحن علنی مجلس حضور یافت و در دومین جلسه نوبت عصر هم نمایندگان صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کردند.

ابتدا صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مورد رسیدگی قرار گرفت؛ نماینده‌ای به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صحبت نکرد، لذا وزیر پیشنهادی در فرصت ۳۰ دقیقه‌ای به تشریح برنامه‌های خود پرداخت؛ سپس نوبت به بررسی صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید؛ بعد از اظهارات دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف، وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را تشریح کرد.

قرار است در نشست علنی امروز صلاحیت وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی، امور خارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بررسی شود.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

نمایندگان مجلس شورای اسلامی که صبح شنبه - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم را بررسی کرده بودند، در جلسه نوبت صبح امروز یکشنبه-۲۸ مرداد ۱۴۰۳ به بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداختند.

در ابتدای این جلسه، ابراهیم رضایی نظر کمیسیون امنیت ملی درباره خطیب را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اطلاعات خبر داد.

همچنین، ولی الله بیاتی اعلام کرد که نظر سخنگوی کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی موافق با وزیر پیشنهادی اطلاعات است.

مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات

مجتبی زارعی با بیان اینکه «من به وزیر پیشنهادی اطلاعات رای منفی می‌دهم، اما رای من نمادین است»، عنوان کرد: من اینجا نمی‌خواهم درباره عظمت دستگاه اطلاعاتی صحبت کنم، اما امروز یک جهاد تبیین دارم؛ ضمناً هیچ یک از نمایندگان را دعوت به رای ندادن به آقای خطیب نمی‌کنم.

***

موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات

علاء‌الدین بروجردی با بیان این‌که شرایط امروز در منطقه بسیار حساس است، تصریح کرد: ما شاهد جنگ اقتصادی و جنگ اطلاعاتی هستیم از سازمان‌های اطلاعاتی بزرگ دنیا تا سازمان‌های منطقه‌ای و همپیمانان آمریکا، همه مقابل ما صف‌آرایی کرده‌اند لذا در این وضعیت سازمان‌های اطلاعاتی کشور به خصوص وزارت اطلاعات قوی عمل کردند و توانستند در مقابل چنین جنگ چند وجهی بسیار پیچیده عمل کنند که این‌ها همه به توانمندی ویژه نیاز دارند.

احمد جباری، وزیر پیشنهادی اطلاعات را از برجسته‌ترین و باتجربه‌ترین شخصیت‌ها دانست و گفت که آقای خطیب یک شخصیت فراجناحی است که به هیچ حزب، گروه و جریان سیاسی تعلق ندارد.

***

وزارت اطلاعات مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را ادامه خواهد داد

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزاتخانه با بیان اینکه تولید اطلاعات و مشارکت در تامین امنیت ملی دو وظیفه ذاتی وزارت اطلاعات به حساب می‌آید، افزود: مطابق برنامه هفتم توسعه برنامه‌های خود را در وزارت اطلاعات از جمله مشارکت در تامین اشراف اطلاعاتی و طرح جامع پایش اطلاعاتی کشور و تامین نیازمندی‌های اطلاعاتی نهاد‌ها و کمک به هوشمند سازی دولت الکترونیک ادامه خواهم داد.

 بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد

نمایندگان در ادامه به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی پرداختند.

در ابتدای این جلسه،‌ فاطمه مقصودی نظر کمیسیون اقتصادی درباره عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را قرائت کرد و از موافقت این کمیسیون با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد. 

مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد

حسین صمصامی با بیان اینکه آزموده را آزمودن خطاست؛ اظهار کرد: مقام معظم رهبری معیارهایی برای انتخاب وزرای پیشنهادی بیان کردند که کارآمدی از مهم‌ترین آنها است منتها بررسی عالمانه و دقیق عملکرد آقای همتی در زمان تصدی ریاست بانک مرکزی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که او نمره قابل قبولی نگرفته و ناکارآمدی‌اش باعث بحران‌های متعدد و جدی در جامعه شده است.

موافقان وزیر پیشنهادی اقتصاد

سید شمس‌الدین حسینی گفت: خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشورهای همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد اما آقای همتی ذخیره ارزی کشور را حفظ کردند.

***

لازم به ذکر است که رای گیری برای وزرای پیشنهادی بعد از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس انجام می شود که احتمالا چهارشنبه ۳۱ مرداد خواهد بود.

در حال تکمیل...

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین