کد خبر: ۹۳۶۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

کاهش وزن چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارد؟

تحقیقات اخیر تاثیر قابل‌توجهی را که کاهش وزن از طریق محدودیت متناوب انرژی بر بدن انسان دارد نشان می‌دهد. کشف شد که این روش لاغری (تدریجی و مدوام) نه تنها ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد، بلکه فعالیت مغز را در مناطق مربوط به کنترل اشتها و اعتیاد را نیز تغییر می‌دهد.
کاهش وزن چگونه بر مغز تاثیر می‌گذارد؟
آفتاب‌‌نیوز :

قلمرو علوم اعصاب به طور مداوم در حال تکامل است و دائما اکتشافات جدیدی را آشکار می‌کند که درک ما از مغز، رفتار و شناخت انسان را تغییر می‌دهد. از تعامل پیچیده بین سلامت روده و سلامت روان گرفته تا نقش‌های غیرمنتظره مناطق نادیده گرفته شده مغز و زیربنای عصبی قضاوت‌های اخلافی ما، همگی این مطالعات بینش‌های جذابی را در مورد ساختار مغز ارائه کرده‌اند. در اینجا ما به ۳ مطالعه اخیر می‌پردازیم که ماهیت پویا و بین‌رشته‌ای تحقیقات علوم اعصاب را نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه به کشف اسرار ذهن انسان و کارکردهای بی‌شمار آن ادامه می‌دهد.

۱_ ارتباط روده و مغز: تاثیر کاهش وزن بر سلامت روانی و جسمی

تحقیقات اخیر تاثیر قابل‌توجهی را که کاهش وزن از طریق محدودیت متناوب انرژی بر بدن انسان دارد نشان می‌دهد. کشف شد که این روش لاغری (تدریجی و مدوام) نه تنها ترکیب میکروبیوم روده را تغییر می‌دهد، بلکه فعالیت مغز را در مناطق مربوط به کنترل اشتها و اعتیاد را نیز تغییر می‌دهد. این نشان‌دهنده یک تعامل پیچیده بین روده و مغز در طول فرآیند کاهش وزن است که به پتناسیل روده برای تاثیرگذاری بر عملکرد مغز و بالعکس اشاره دارد. چنین یافته‌هایی راه‌های جدیدی را برای درک چگونگی تاثیر عادت‌های غذایی بر سلامت و تندرستی ما باز می‌کنند و بر اهمیت در نظر گرفتن جنبه‌های فیزیکی و ذهنی در استراتژی‌های مدیریت وزن تاکید می‌کنند.

۲_ پیچیدگی شناخت اخلاقی، فراتر از یک منطقه خاص

مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شده است، عقاید قبلی در مورد چگونگی تصمیم‌گیری‌های اخلاقی در مغز را به چالش کشیده است. محققان دریافتند قضاوت‌های اخلاقی نواحی مختلف مغز را فعال می‌کند که نشان‌دهنده یک فرآیند عصبی متنوع و توزیع‌شده است. تحقیقات بر پیچیدگی شناخت اخلاقی و وابستگی آن به مکانیسم‌های عصبی مشترک و منحصر به فرد در بین افراد تاکید می‌کند. به عنوان مثال ایدئولوژی سیاسی بر پردازش عصبی قضاوت‌های اخلاقی تاثیر می‌گذارد.

۳_ پیوند خواب و حافظه: چگونه تنفس بر تثبیت حافظه تاثیر می‌گذارد

محققان ارتباط قابل توجهی را بین الگوهای تنفس در طول خواب و توانایی مغز برای تثبیت خاطرات کشف کرده‌اند. این کشف، نقش تنفس را در سازماندهی فعالیت‌های مرتبط با حافظه در مغز را در طول خواب روشن می‌کند که ریتم تنفس با نوسانات مغزی خاص که برای تثبیت حافظه مهم هستند، هماهنگ است. این هماهنگی بین تنفس و فعالیت مغز در طول خواب نشان می‌دهد که عمل تنفس ممکن است نقش کلیدی در نحوه پردازش و تثبیت خاطرات ما در طول خواب داشته باشد و دیدگاه‌های جدیدی در مورد تعامل بین فرآیندهای فیزیولوژیکی و عملکردهای شناختی ارائه دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین