کد خبر: ۹۳۹۲۱۹
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

رژیم‌های غذایی که به سلامت قلب شما کمک می‌کنند

چربی‌ها از جمله مواد غذایی هستند که تاثیر تغذیه روی سلامت قلب را اثبات می‌کنند؛ مصرف چربی‌های غیر اشباع، به ویژه چربی‌هایی مانند امگا ۳ و امگا ۶ که در ماهی، روغن زیتون و آجیل‌ها پیدا می‌شوند، می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کمک کند.
رژیم‌های غذایی که به سلامت قلب شما کمک می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

ندا فرح‌بخش کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ۲۹ سپتامبر روز جهانی قلب، در خصوص ارتباط قلب و تغذیه سالم اظهار کرد: بیماری‌های قلبی عروقی از جمله بیماری‌های کرونری قلب، نارسایی قلبی و سکته مغزی، علت‌های اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورهای جهان هستند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که تغذیه مناسب می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد.

وی در خصوص اصول تغذیه سالم در پیشگیری از بیماری‌های قلبی افزود: مصرف زیاد نمک می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود که از عوامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی است. سازمان‌های بهداشتی توصیه می‌کنند که مصرف روزانه نمک به کمتر از ۵ گرم محدود شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: مصرف زیاد چربی‌های اشباع که در گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و برخی روغن‌های گیاهی یافت می‌شوند، می‌تواند منجر به افزایش سطح کلسترول بد (LDL) شود. این امر به نوبه خود خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

وی عنوان کرد: مصرف چربی‌های غیر اشباع، به ویژه چربی‌هایی مانند امگا ۳ و امگا ۶ که در ماهی، روغن زیتون و آجیل‌ها پیدا می‌شوند، می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کمک کند؛ به طور کلی می‌توان گفت چربی‌ها از جمله مواد غذایی هستند که تاثیر تغذیه روی سلامت قلب را اثبات می‌کنند.

فرح‌بخش گفت: فیبر غذایی که در میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات و غلات کامل یافت می‌شود، می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد و به تنظیم قند خون کمک کند. فیبر غذایی همچنین موجب افزایش سیری و کاهش وزن می‌شود که خود عاملی مهم در پیشگیری از بیماری‌های قلبی است.

وی افزود: مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند توت‌ها، سبزیجات سبز، چای سبز و آجیل‌ها می‌توانند خطر التهاب و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت:  برخی از رژیم‌های غذایی برای بهبود سلامت قلب توصیه می‌شوند؛ رژیم مدیترانه‌ای و رژیم DASH از جمله این رژیم‌ها هستند.  

رژیم مدیترانه‌ای مناسب قلب سالم

وی افزود: این رژیم غذایی که مبتنی بر عادات غذایی مردم مدیترانه است، شامل مصرف زیاد میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، روغن زیتون و مغزها می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که این رژیم غذایی می‌تواند به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و افزایش طول عمر کمک کند .

رژیم DASH  

فرح‌بخش عنوان کرد: رژیم DASH با تمرکز بر کاهش مصرف نمک و افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی کم چرب، به طور خاص برای کاهش فشار خون طراحی شده است. این رژیم غذایی همچنین به کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای حفظ سلامت قلب

وی بیان کرد: غذاهای فرآوری شده معمولا حاوی اندازه زیادی نمک، قند و چربی‌های ناسالم هستند که می‌توانند به افزایش خطر بیماری‌های قلبی منجر شوند، بنابراین بهتر است از مصرف این نوع غذاها خودداری شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند که به بهبود سلامت قلب کمک می‌کنند. مصرف حداقل پنج وعده میوه و سبزی در روز توصیه می‌شود.

وی افزود: مصرف منابع پروتئینی کم‌چرب مانند ماهی، مرغ بدون پوست، لوبیا و حبوبات می‌تواند به کاهش سطح چربی‌های اشباع و کلسترول خون کمک کند. مصرف کافی آب برای حفظ سلامت عمومی بدن و قلب ضروری است. توصیه می‌شود روزانه حداقل هشت لیوان آب مصرف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین