کد خبر: ۵۰۴۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۵

خطرناک‌ترین چربی‌ها کدامند

یک مسؤل حوزه سلامت کشور گفت: مصرف زیاد قند، سوسیس، کالباس و هات داگ شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد،همچنین مصرف زیاد انواع چربی‌ها، روغن‌ و مواد غذایی سرخ شده،شانس ابتلا به سرطانها به‌ویژه سرطان پروستات،کولون،ریه و سرطان پستان را افزایش می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
 زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه 30 تا 40 درصد سرطان ها با حفظ وزن مطلوب، تغذیه صحیح و بهبود شیوه زندگی قابل پیشگیری است، اظهار داشت: عوامل تغذیه ای که احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند عبارتند از مصرف نامطلوب و زیاد چربی‌ها، نمک، قند و شکر، طبخ نامناسب غذا و استنشاق مکرر بخار روغن سوخته.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از تسنیم، وی بیان داشت: مصرف زیاد انواع چربی‌ها، روغن‌ها و مواد غذایی چرب و سرخ شده، شانس ابتلا به سرطان‌ها به ویژه سرطان پروستات، سرطان کولون، سرطان ریه و سرطان پستان را افزایش می‌هد. اسید های چرب ترانس و اشباع ( در کیک‌ها، کلوچه‌ها، کراکرها، غذاهای حیوانی، مارگارین، روغن سرخ کرده و چیپس) خطرناک‌ترین چربی‌ها هستند. بنابراین توصیه می‌شود بیشترین چربی مصرفی روزانه از منابع چند غیر اشباعی و تک غیر اشباعی از جمله روغنهای گیاهی مایع، روغن زیتون، مغزها و ماهی باشد.

عبداللهی بیان داشت: مصرف غذاهای شور و پرنمک و نمک سود شده احتمال بروز سرطان معده را افزایش می‌دهد. حداکثر میزان مجاز مصرف نمک در روز حدود 5 گرم در افراد زیر 50 سال و کمتر از 3 گرم در افراد بالای 50 سال، کودکان، مبتلایان به فشارخون بالا و بیماریهای قلبی عروقی است که شامل نمک موجود در مواد غذایی بطور طبیعی، نمک اضافه شده به غذا و نمک موجود در محصولات صنعتی است.

وی در خصوص روش نامناسب تهیه و طبخ مواد غذایی گفت: بعضی از روش‌های نادرست طبخ مواد غذایی مانند سوختن گوشت در اثر کباب کردن موجب تولید ترکیبات سرطانزا می‌شود. به علاوه فرآوری گوشت‌ها در مواردی مانند انواع گوشت‌های دودی شده، نمک سود شده، و یا اضافه کردن مواد شیمیایی و نگهدارنده‌های غیر مجاز و استفاده زیاد از آنها در صنایع غذایی مثلا " در انواع سوسیس، کالباس، هات داگ" خطر سرطانزایی دارد.

وی افزود: قرار گرفتن مکرر در معرض بخار روغن‌های مورد استفاده برای سرخ کردن سریع غذا (بدون استفاده از دستگاه تهویه و دودکش برای دفع بخارات حاصل از روغن ) از علل زمینه ساز سرطان ریه معرفی شده است.

عبداللهی افزود: مصرف زیاد قند، شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. در حقیقت مقادیر زیاد قند و شکر، سمومی را در بدن تولید می‌کنند که باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. مصرف محصولات غذایی دارای قند افزوده مانند چای و قهوه که همراه با قند و شکر مصرف می‌شوند و یا نوشابه های گازدار، آب میوه‌های صنعتی و سایر نوشیدنی‌هایی که مقدار زیادی شکر دارند خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش می‌دهند.

مدیردفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، عوامل تغذیه ای که سبب پیشگیری از سرطان می‌شوند را آنتی اکسیدان‌ها، میوه و سبزی، فیبرهای غذایی، اسید فولیک، ویتامین D و کلسیم نام برد و گفت: آنتی اکسیدان‌ها گروهی از ترکیبات در مواد غذایی هستند که می‌توانند رادیکالهای آزاد (عوامل ایجاد کننده سرطان) را در بدن از بین ببرند و یا مانع از شکل گیری آنها شوند. مهمترین آنتی اکسیدانهای بدن ویتامین های C ، E، کاروتنوئید ها و سلنیوم هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین