کد خبر: ۷۰۸۴۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
یک استاد دانشگاه پاسخ داد؛
عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه محقق اردبیلی در خصوص رژیم غذایی افراد روزه‌دار از افطار تا سحر توضیحاتی ارائه کرد.
آفتاب‌‌نیوز :

فاطمه قنادی‌اصل گفت: پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر، مطالعات موجود نقش مؤثر روزه­داری را بر سلامت به خصوص بر روی تنظیم فشار خون، کاهش سطح قند و چربی خون، کنترل وزن و بهبود برخی بیماری‌ها را نشان داده­اند.

قنادی‌اصل با بیان اینکه تغذیه صحیح در این ماه مبارک، به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه با استفاده از گروه‌های غذایی مختلف(نان و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت، شیر و جانشین­های آنها) و پرهیز از کم‌خوری و پرخوری است، تصریح کرد: چنین برنامه غذایی ضمن تامین انرژی، پروتئین و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن کمک خواهد کرد.

عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید بر اینکه برای تامین و حفظ سلامت فرد ضرورت دارد که برخی موارد مهم رعایت شود، خاطرنشان کرد: افراد روزه‌دار لازم است سه وعده غذا بخورند که این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تعداد وعده‌های غذایی علی‌الخصوص در افراد در حال رشد اهمیت بیشتری خواهد داشت، افزود: در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری، از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده و سعی شود غذا به آرامی جویده شود.

قنادی‌اصل تصریح کرد: در هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه‌داری را جبران کند. به این جهت مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار توصیه می‌شود. مصرف آب زیاد در این وعده سبب اختلال در هضم مواد غذایی خواهد شد. همچنین توصیه می‌شود به جای غذاهای چرب و سرخ‌کرده از غذاهای آب‌پز و بخارپز استفاده شود.

این استاد دانشگاه گفت: در افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند، توجه به نوع غذاهایی که در وعده سحری خورده می‌شود نقش مهمی در حفظ کارایی و جلوگیری از کم‌آبی بدن، ضعف و خستگی خواهد داشت، بنابراین در این وعده غذایی، مصرف غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی ولی کم‌نمک، کم‌چرب و کم‌شیرین توصیه می­شود؛ چراکه مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، مصرف غذاهای شیرین با تحریک ترشح انسولین و در نتیجه افت قند خون، موجب گرسنگی زودرس می‌شود.

قنادی‌اصل با بیان اینکه ضرورت دارد در وعده سحری سبزیجاتی مثل کاهو، خیار و گوجه‌فرنگی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کنند استفاده شود، خاطرنشان کرد: روزه داران عزیز بایستی از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند. این قبیل مواد دیر هضم بوده و باعث می‌شوند که به هنگام سحر به دلیل پُر بودن معده میل به غذا کاهش پیدا کند.

بازدید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
ساعت خواب! چند روز بیشتر تا پایان این ماه مبارک باقی نمانده، شما تازه یاد رژیم مناسب آن افتاده اید!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
واقعا خسته نباشی دلاور!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین