کد خبر: ۷۵۸۵۳۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

منوی غذایی سالمندان و ضرورت‌های گفته نشده

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ببیرجند اظهار کرد: مهمترین توصیه‌های تغذیه‌ای برای افراد سالمند، استفاده از غذاهای ساده و کم حجم در منوی غذایی روزانه آنان است.
منوی غذایی سالمندان و ضرورت‌های گفته نشده
آفتاب‌‌نیوز :

سوری راغبی، امروز دوشنبه ۱۶ اسفندماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دوران سالمندی به ۶۰ سال و بالاتر اطلاق می شود گفت: تغییرات سالمندی معمولاً از سال‌های قبل آغاز می‌شود؛ لذا به علت تغییراتی که در مصرف داروها امکان دارد ایجاد شود، شرایط بیماری‌های زمینه‌ای که فرد ممکن است به آن مبتلا باشد و همچنین پدیده های بیولوژیکی که در دوران میانسالی و سالمندی اتفاق می‌افتد، باعث می‌شود که نیاز به یک رویکرد تغذیه ای مناسب برای افراد سالمند حائز اهمیت باشد.

وی با اظهار اینکه مهمترین توصیه‌های تغذیه‌ای برای افراد سالمند این است که حتما دقت کنند ازغذاهای ساده و کم حجم در منوی غذایی روزانه استفاده کنند، افزود: دلیل این مسئله این است که به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی که در دستگاه گوارش فرد ایجاد می‌شود، این تغییر در بافت غذا هم متناسب با آن باید ایجاد شود تا بتوانیم بهترین میزان جذب مواد مغذی در دستگاه گوارش فرد سالمند را داشته باشیم.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط سنی،حس تشنگی در افراد سالمند به مرور کاهش پیدا می کند و در نتیجه دریافت مایعات و آب ممکن است کم شود و بدن دچار خشکی و دهیدارته شود لذا توصیه این است که در افراد سالمند مایعات وترجیحاً آب به میزان روزانه بین ۶ تا ۸ لیوان برای پیشگیری از یبوست و کم آبی بدن مصرف شود.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه به دلایل شرایط فیزیولوژیکی که در فرد سالمند ایجاد می‌شود، افراد سالمند ممکن است دچار خشکی دهان شوند، اظهار کرد: بنابراین مصرف میوه ها، آب میوه ها، نوشیدن جرعه جرعه آب در رژیم روزانه افراد سالمند توصیه می‌شود.

راغبی با اظهار اینکه با افزایش سن نیاز به انرژی کاهش پیدا می‌کند به همین علت نیازهای متابولیسمی بدن به انرژی، کمتر از سایر گروه های سنی است که باید مدنظر قرار گیرد تصریح کرد: اگر دریافت انرژی با مصرف موادی نظیر شیرینی‌ها، شکلات‌ها، چربی‌ها بالا باشد، افراد سالمند دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند و در نتیجه زمینه ابتلاء به بیماری‌های نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی مثل پرفشاری خون، بیشتر شایع خواهد بود.

با افزایش سن نیاز به انرژی کم می‌شود

وی تاکید کرد: با افزایش سن نیاز به انرژی کم می‌شود و باید غذاهای کم حجم استفاده شود و مصرف مواد شیرین و چربی‌ها کاهش پیدا کند و برای اینکه فرد سالمند دچار تحلیل عضلانی نشود حتماً باید پروتئین مورد نیاز تامین شود و توصیه می گردد ترجیحاً از منابع با کیفیت بیولوژیکی بالا مثل گوشت‌های کم چرب نظیر مرغ، ماهی، سفیده تخم مرغ و فرآورده‌های لبنی بدون چربی یا کم چربی استفاده شود.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: مصرف غلات یا حبوبات ازمنابع گیاهی پروتئینی است که اگر این موارد با هم مصرف شود تمام اسیدهای آمینه ضروری برای سالمند تامین خواهد شد.

راغبی با تاکید بر اینکه مصرف چربی ها در رژیم غذایی سالمند باید محدود شود، بیان کرد: دریافت چربی نباید بیشتر از ۳۰ درصد کل انرژی دریافتی بدن در روز باشد و نوع چربی‌ها در سالمند خیلی حائز اهمیت است؛ مصرف چربی های جامد نظیر کره به دلیل داشتن نوع اسیدهای چرب اشباع باید بسیار محدود باشد و بیشتر سعی کنند از روغن زیتون، کانولا، آفتابگردان استفاده کنند.

این کارشناس تغذیه پرتقال، جوانه گندم و اسفناج را بهترین منابع اسید فولیک اعلام کرد و ادامه داد: مصرف غذاهای سرخ کردنی در رژیم غذایی سالمندان باید محدود تر شود به دلیل اینکه با افزایش سن مقدار توده چربی بدن سالمندان افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه احتمال چاقی و خطر ابتلاء به بیماری‌های زمینه‌ای یا بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد.

مصرف پروتئین‌ها برای پیشگیری از تحلیل عضلات

راغبی مقدار مصرف کلسترول در افراد سالمند را کمتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز اعلام کرد و گفت: مصرف لبنیات در سالمندان به دلیل اینکه بهترین منبع تامین پروتئین و کلسیم رژیم غذایی یک فرد سالمند می باشد حائز اهمیت است بنابراین دو تا سه لیوان لبنیات کم چرب یا بدون چربی توصیه می شود که می‌تواند معادل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست باشد.

وی با بیان اینکه مصرف پروتئین‌ها برای پیشگیری از تحلیل عضلات حائز اهمیت است، افزود: پروتئین رژیم غذایی باعث افزایش سیستم ایمنی و کاهش عفونت ها در افراد سالمند خواهد شد.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با توصیه به مصرف میوه‌ها در حد ۲ تا ۴ عدد و سبزیجات بین ۳ تا ۵ واحد، گفت: افراد سالمند بهتر است برای تحریک اشتها، قبل از غذا خوردن ۳۰ دقیقه پیاده روی آرام داشته باشند.

راغبی مصرف مکمل‌های ویتامین د و کلسیم را برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید دانست و گفت: به دلیل تغییراتی که در سیستم دستگاه گوارشی و ترشحات آن ایجاد می‌شود ممکن است افراد سالمند دچار کمبود ویتامینB۱۲ یا اسید فولیک شوند لذا در صورت نیاز باید از این مکمل‌ها در رژیم غذایی استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین