کد خبر: ۷۶۵۸۱۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴

سالمندان در چه شرایط می‌توانند روزه بگیرند؟ /کم‌آبی؛ تهدید اصلی روزه‌داری در سالمندی

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در خصوص روزه‌داری در دوره سالمندی گفت: تهدید اصلی روزه‌داری در دوره سالمندی، کم‌آبی است.
سالمندان در چه شرایط می‌توانند روزه بگیرند؟ /کم‌آبی؛ تهدید اصلی روزه‌داری در سالمندی
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر احمد دلبری با تاکید بر روزه داری سالمندان با نظر پزشک معالج، گفت: روزه‌داری بدون نظر پزشک، ممکن است سالمندان را با مخاطراتی همچون کم آبی بدن روبه رو کند و شرایط روزه داری را سخت کرده و یا باعث مشکلات جسمی همچون یبوست شود.

وی توضیح داد: در صورت موافقت پزشک با روزه‌داری فرد سالمند، باید آب مورد نیاز بدن، در طول مدت افطار تا سحر تامین شود، چون در دوره سالمندی به‌رغم کم آبی بدن، تشنگی کم‌تر احساس می‌شود، لذا نیاز است که روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات مصرف شود و سالمندان روزه‌دار حتما این حجم از مایعات را در مدت زمان افطار تا سحر میل کنند.

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همچنین توصیه کرد: بهتر است که سالمندان افطار را با یک لیوان آب ولرم یا شیر ولرم همراه با عسل و خرما آغاز کنند و فاصله بین افطار تا شام حداقل دو ساعت باشد و سعی شود که با غذای سبک مانند سوپ، افطار کنند؛ ضمن آن‌که دقت داشته باشند تا به هنگام سحر، غذاهای سنگین و چرب مصرف نکنند و از نوشیدن حجم زیادی از مایعات، قبل از خوردن سحری بپرهیزند، چون مصرف زیاد مایعات قبل از خوردن سحری می‌تواند باعث نفخ معده و یا مشکلات گوارشی شود.

دلبری افزود: سالمندان در نظر داشته باشند که بعد از خوردن غذای سحری، بلافاصله برای خوابیدن به بستر نروند و حتما ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت فاصله زمانی بین خوردن سحری تا زمان خوابیدن را رعایت کنند.

وی همچنین به سالمندان روزه‌دار توصیه کرد: در طول روز ورزش نکنند و اگر خواستند که ورزش کنند، ورزش سبک و در حدود ۱۵ دقیقه انجام دهند و زمان مناسب برای انجام حرکات ورزشی، بعد از افطار و به‌صورت سبک است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: اگر سالمندان دارای بیماری هستند که نیاز به مصرف منظم دارو دارند و یا عدم مصرف آن در طول روز می‌تواند مخاطرات جسمی و یا روحی–روانی در پی داشته باشد، حتما از روزه داری بپرهیزند و در صورتی که اصرار بر روزه داری داشته باشند و بخواهند زمان مصرف داروی خود را براساس زمان سحر و افطار تغییر بدهند، حتما باید با مشورت پزشک معالج این کار را انجام بدهند، چون حتی در برخی از بیماری‌ها، تغییر ساعت مصرف دارو و افزایش فاصله زمانی در میان نوبت‌های مصرف دارو، می‌تواند مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند.

دلبری تاکید کرد: حتما پزشک باید اجازه گرفتن روزه را به سالمندان بدهد و سالمندان خودسرانه نباید نسبت به تغییر زمان مصرف داروها و روزه‌داری اقدام کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، وی همچنین با اشاره به اینکه سالمندان مبتلا به بیماری دیابت، گروهی از سالمندان هستند که روزه‌داری می‌تواند برای آنان خطرناک باشد، افزود: روزه‌داری برای افراد مبتلا به دیابت و به‌ویژه بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند، خطرناک است. به‌طوری که گرسنگی طولانی می‌تواند مشکلات جدی برایشان ایجاد کند؛ لذا به هیچ وجه اجازه روزه‌داری ندارند و افرادی که قرص مصرف می‌کنند، برای روزه‌داری، باید اجازه پزشک معالج خود را کسب کنند، چرا که پایین آمدن قند خون کم‌تر از ۷۰ و بیشتر از ۲۵۰ تا ۳۰۰ خطر جدی در بر دارد و باید روزه داری در هر ساعت از روز که باشد، قطع شده و فرد افطار کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین